ג טקס חניכה

עמוד:63

במצולות השאול המאיימים לסגור עליו את דלתות החיים . דווקא מאפלה נוראה זו יונה לומד להכיר ולזהות את ההוויה המכילה את הצורך הנואש בקרבת אלוהים . יונה קורא לאל מתוך תשוקה להשתייך ולהתחבר אליו . בתפילת יונה השאול מופיע כמקום גיאוגרפי , במצולות ים . יש חוקרים שניסו לראות בשהיית יונה במעי הדג ובתפילתו כמעין רמז לירידת איננה לשאול במיתוס השומרי או ירידתו של בעל ללועו של המוות . באודיסיאה נשלח אודיסאוס לארץ השאול . במיתוסים אלו מודגש השאול כמקום עלום , ארץ אחרת שחוקיה שונים מן היקום שמעל . היא מוקפת בריחים וקשה להיחלץ ממנה . בתיאור שלפנינו נחלץ יונה מן השאול . השאול מסמל מקום שבו מנוכר האדם מעצמו ומהסובב אותו . פנייתו של יונה אל האל וההכרה בצורך שלו לעזרה מעוררות את יונה ומניעות את חיותו . כשמגיע יונה למימוש הווייתו , מצווה ה' על הדג להקיאו אל היבשה . ^ פפוני מים עד נפש ( יונה ב ( 6 בריאת העולם , לידת העם ולידתו המחודשת של יונה כאדם מתרחשות כולן באמצעות מים . העם נולד ויצא מהמים בדרך נסית . במעבר העם בים סוף האל הפריד את הים ונתגלתה היבשה . גם בבריאת העולם הפריד אלוהים את המים העליונים מהתחתונים . בריאת העולם ובריאתו של העם מתרחשות אפוא באמצעות שינויים בסדרי הטבע . בלבול זה בטבע יכול רק בורא העולם לעשות . בבריאת העם אלוהים מחולל רוח קדים עזה כל הלילה "והמים לר ! ס חמה מימינם ומשמאלם" > שמ' יד . ( 22 העם נמצא בחרבה כשהוא עטוף במעין רחם מוגן . העם עובר טקס חניכה באמצעות טהרה במים , 20 על השאול ראו : לנדס , ( 33-3 11967 ) אקרמן . ( 236-235 ! 1981 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר