ג טקס חניכה

עמוד:56

הדרך היחידה שבה יכלו לפייס את המפלצת הייתה מתן בתם אנדרומדה כטרף למפלצת . פרסאוס , בנו של זאוס אבי האלים , עבר במקום וראה את אנדרומדה הכפותה לסלע , מחכה לבואה של המפלצת . הוא התאהב בה והבטיח לקפאוס שיהרוג את המפלצת , אם ייתן לו את בתו לאישה . פרסאוס נלחם במפלצת וניצח אותה . ובשל 8 כך זכה להינשא לאנדרומדה . יש שמצביעים עד היום על סלע בנמל יפו הנקרא "סלע , "אנדרומדה שעליו , לפי המיתוס , נקשרה אנדרומדה . בהודו קיים מיתוס המתאר את שאקטידוה הגיבור שחיפש את עיר הזהב . במסעו פורצת סערה בים ובמהלכה מופיע דג גדול הבולע אותו ומביא אותו אל האי . כשראש חבורת הדייגים רואה דג גדול הוא פותח את בטנו וממנו יוצא הגיבור בלא פגע . וריאציה דומה מופיעה כסיפורים מצילון , מלזיה , אינדונזיה וכדומה . תיאורים בעלי יסודות מיתיים דומים על חיות ים גדולות הבולעות את הגיבורים ניתן למצוא 9 מאז הספרות הקדומה ועד היום . בבטן הדג נמצא יונה לבדו . אין לו כל אפשרות מילוט . דווקא במקום חשוך זה יכול יונה לצמוח . סגירת שערי הבריחה מעמידה את יונה במצב חדש . עד כה יונה ברח ללא כל קושי , ועתה ננעלו בפניו אפשרויות הבריחה . מציאות זו מעניקה ליונה הזדמנות לפתוח את שערי התשובה , לערוך חשבון נפש . הדג משמש ליונה מעין רחם , שבו יוכל לערוך תיקון וממנו ייוולד מחדש . הדג מהווה אפוא גשר צר בין החיים למוות . יונה לא נדרש לשנות את העולם אלא רק את עצמו : " כי לא ארזפץ במות המת נאם אדני יהוה והשיבו ורזיו" ( יח' יח . ( 32 הייסורים אינם באים כדי לעורר רגשות אשמה אצל יונה אלא כדי לעורר בו כוחות לשינוי . רק במעי הדג מצליח יונה להגיע לתובנה חדשה . הרחם מאפשר ליונה להיעלם כביכול לגמרי אך בו בזמן הוא משמש לו מעין מנוף לווידוי היוצר קתרזיס . הוא מנותק מן המתרחש בעולם שמחוצה לו , דעתו אינה יכולה להיות מוסחת ולו לרגע . בשלב מולצר . ( 60-46 : 2006 ) גסטר \ 1975 ) כרך שני , ( 656-652 בן יוסף 1980 ) , ( 111-102 שרווד , ( 2000 ) סטפן . ( 1982 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר