ג טקס חניכה

עמוד:55

הסבר אחר : תחילה יונה היה במעי הדג ואחר כך הקיאו הדג לבטנה של דגה : "והיה יונה שלושה ימים ושלושה לילות במעי הדג ולא התפלל , אמר הקרוש ברוך הוא : אני הרחבתי לו מקום במעי דג זכר , כדי שלא יצטער והוא אינו מתפלל . אני מזמין לו דגה מעוברת שס"ה אלפים רבבות דגים קטנים כדי שיצטער ויתפלל לפני , מפני שהקב " ה מתאווה לתפילתן של צדיקים" ( ילקוט שמעוני תקו . ( המדרש בא להעצים אפוא את הקושי של יונה במעי הדג ומבהיר כי בבטן הדגה 5 היה קשה ליונה פי כמה וכמה . ולכן התפלל אל אלוהיו . אקרמן מציע לראות בחילוף שבין דג לדגה חילוף ספרותי בדומה לחילוף שבין אונייה לספינה , שהופיעו בתחילת העלילה . בסיפורי העולם קיימים תיאורים של חיות ים , מפלצות ים המנסות לפגוע בגיבורים . המפגש של הגיבור עם מפלצת הים מהווה מעין מבחן בגרות עבור הגיבור שבסופו הורג הגיבור את המפלצת , או לחלופין המפלצת בולעת את האדם . רק לעתים רחוקות מפגש שכזה נגמר בטוב עבור שני הצדדים . תיאור נחש ים מפלצתי מופיע בסיפור מצרי מהממלכה התיכונה על המלח שאונייתו נטרפה . גל הטיח את המלח על היבשה , אלא שאז לפתע רעשה הארץ ולפניו ניבט נחש שאורכו שלושים אמה וזקנו ארוך משתי אמות . הוא חרד מן הנחש אך 6 דווקא הנחש הפלאי הזה עודד אותו והבטיח למלח שיחזור לארצו . דוגמה נוספת , מן המיתולוגיה היוונית , היא הרקולס שנלחם 7 בהידרה , מפלצת מים ענקית בעלת תשעה ראשים . המפלצת נהגה לטרוף את תושבי הכפר . הסיונה , בתו של מלך לאומדון , נבחרה לשמש קורבן למפלצת הים על מנת שהעיר תנצל מידיה . לבסוף הסיונה שוחררה על ידי הרקולס , שהרג את המפלצת . עוד אנו מוצאים את סיפורה של אנדרומדה הנסיכה שהייתה בתם של קפאוס וקסיופיאה . יום אחד התפארה המלכה קסיופיאה שהיא יפה יותר מבנותיו של פוסידון - אל הים . פוסידון כעס על כך , ובזעמו הציף את חופי הממלכה , ובנוסף שלח מפלצת איומה להעניש את בני האדם . אקרמן ' . ( 237-236 1 1981 ) גלפז פלר 2002 ) , 70 : 'ב הערה . ( 10 שבתאי ( תש"סל . ( 63

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר