ג טקס חניכה

עמוד:53

וימן יהוה דג גדול לבלע את יונה ויהי יונה במעי הדג שלשה ימים ו > ץלשה לילות : וילנפלל יונה אל יהוה אלהיו ממעי הדגה : ויאמר קראתי מצרה לי אל יהוה ויענני מבטן שאול שועתי שמעת קולי : ותשליכני מצולה בלבב ימים ונהר יסבבני כל משבריך לג > יך עלי עברו : ואני אמרתי נגרשתי מנגד עיניך אך אוסיף להביט אל היכל קדשך : אפפוני מים עד נפש תהום יסבבני סוף חבוש לראשי : לקצבי הרים ירדתי הארץ בלחיה בעדי לעולם ותעל משחת חיי יהוה אל הי : בהתעטף עלי נפשי את יהוה זכרתי ותבוא אליך תפלתי אל היכל קדשך : משמרים הבלי שוא חסדם יעזבו : ואני בקול תודה אזבחה לך אשי נדלתי אשלמה ישועתה ליהוה : ( יונה ב ( 10-1 המלחים משליכים את יונה אל הים , וכאשר יונה צולל במצולת הים שולח האל דג גדול לבלוע את יונה : ) " ימן יה ( ה דג גדול לבלע # ת יונה ויהי יונה במעי הדג שלשה ימים ושלשה . "לילות יונה המושלך לים איננו אותו יונה המוקא אחר כך מפיו של הדג . במדרש מצאנו : " רבי טרפון אומר : ממונה היה אותו דג לבלוע את יונה מששת ימי בראשית" ( פרקי דרבי אליעזר י . ( רבי טרפון מדגיש כי מן היום החמישי לבריאה ברא האל את דגי הים , כדי שבבוא היום יזדמן דג לבלוע את יונה . הוא מסתמך על הפסוק 1 "ויברא אלהים את התנינם הגדלים ואת כל נפש החיה הרמשת ^ שר שלצו המים למינסם" ( בר' א . ( 21 בסיפור יונה לא תנין או לווייתן בולעים את יונה כי אם דג גדול . התואר גדול ממשיך את דרכי הסיפר של המחבר , לדוגמה העיר נינוה גדולה ( יונה א , ( 2 הרוח גדולה ( א , ( 4 היראה גדולה ( א . ( 10 לרוב , דג אינו אמור לבלוע או לטרוף אדם . והנה הדג בסיפור יונה מזומן על ידי האל ושובר את סדרי הבריאה ובולע את יונה . במקום שהאדם ישלוט ביצורי הים ( בר' א ( 28 הדג במצוות האל שולט בגורל האדם , ביונה . שימוש נוסף בבעל חיים , המשמש מעין מורה דרך

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר