ב שינוי בסדר הבריאה

עמוד:45

היו שבעים לשונות - כל העולם כולו , כל אדם ואלוהיו , וכאילו נוצרת תחרות בין האלים השונים . האל שיצליח למנוע את הסערה הוא האל האמתי . לבסוף המלחים מכירים בכוחו של אלוהים , 21 נשבעים ומקריבים לו . המספר בספר יונה מציג תמונת עולם על פיה אנשים בעלי אמונה זרה ממוצא זר מכירים לבסוף בריבונות האל . דווקא באמצעות יונה , אשר סירב לבשר את שליחותו לאנשי נינוה , מגיעים המלחים להכרה מיהו בורא עולם . יונה מבצע שליחות חשובה מבלי להיות מודע לכך . המלחים עוברים שינוי וכך גם יונה . יונה שברח לים מודע כעת לעובדה שהדרך היחידה לא לציית לדברי האל היא באמצעות מותו . לפיכך הוא מבקש שאנשי האונייה , שהטילו קודם לכן את כליהם ואחר כך גורלות , יטילו אותו המימה . הוא מבקש את מותו לא כדי להציל את האחרים אלא כדי להגשים את רצונו . הוא נאבק בכל כוחו לשמור על בדלנותו . יונה שואף לנוס מן התפקיד הנבואי אל חיק המוות בדומה לאליהו הנביא ( מל"א יט . ( 5-4 יונה סבור שאם יגיע למצולות , לשאול תחתיות , יצליח להתנתק באופן מוחלט , ניתוק גיאוגרפי ופיזי , מן האב האלוה . יונה מאמין בכוחו וניזון מהצלחתו לשכנע את המלחים להטילו לים . הסערה בים מהווה אמצעי בידי המספר למפגש עם המלחים ועם רב החובל . המלחים זרים ואמונותיהם שונות . הם פוגשים בבורא עולם רק בעקבות הסערה . הסערה בים היא מכשיר בידי האל . הוא המביא את הרוח הגדולה . פעמים רבות משתמש האל ברוח ככלי נשק . גם במזרח הקרום כונה האל פעמים רבות כאל צבאות , אל הסערה . תיאורי האל כאל הסערה היו שכיחים בתרבות המזרח הקדום גם בקרבות ארציים . בסיפור יונה , שהוא סיפור ימי , האל משתמש ברוח כנשק וזאת בדומה להופעת הרוח בסיפור יציאת מצרים כפי שנראה להלן . בתיאור הסערה אין יסודות נבראים חדשים אלא טשטוש , פירוק סדר הבריאה הקיים המאיים על יסודות העולם . 2 ששק ( 140-137 : 1990 ) 2 ויינפלד , ( 1984 ) רייני . ( 1989 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר