ב שינוי בסדר הבריאה

עמוד:43

ימות כמי שגרם לסער והם ינצלו . דמם אינו סמוק יותר מדמו של יונה או פחות סמוק ממנו ורק האשם דמו יישפך ( פסחים כה ע"ב . ( המשנה במסכת סנהדרין מלמדת ש"הכובש את נבואתו , מיתתו בידי שמים שנאמר 'אנוכי אדרוש / "מעמו והתלמוד מביא כדוגמה בעניין זה את יונה שכבש את נבואתו ( סנהדרין פט ע"א . ( האם בגלל סירובו להינבא עליו למות ? אופני התיאור המקראי מגבירים את עוצמת המתח בעלילה ומעוררים שאלות רבות למחשבה . אם מלכתחילה הבין יונה כי הסער בגללו , מדוע סיכן את נוסעי הספינה ? האם בריחתו של יונה מהשליחות תביא למותו ? מדוע הוא מבקש במפורש שאחרים ימיתוהו ? מדוע אינו ממית את עצמו י ומדוע הוא מעדיף את המוות מקריאה לאנשי נינוה ? הפילוסוף פראנקל אמר בשם ניטשה : "אם יש לך איזה למה שלמענו תחיה , תוכל לשאת כמעט כל . "איך יונה שם לו כמטרה לברוח מפני האל . הוא ברח , קנה ספינה , ניסה להיטמע בה , לא התייחס לסערה . ואולם , מתוך כורח נאלץ בסוף להודות כי אין אפשרות לברוח מהאל אך אפשר שלא לציית לו . בעקבות הסערה נולדה אצלו תובנה חדשה כי רק מותו יביא אותו למימוש רצונו . בסער הגדול הבין יונה כי לא יצליח להימנע מן השליחות ולכן בחר במוות על פני חיים שנדמו לו כחסרי תוחלת . המלחים חומלים על יונה אף על פי שהוא קרא אליהם להטילו אל הים , ועל אף שבשלו הסער הגדול . הם חותרים אל היבשה אך ללא הצלחה , הסערה איננה מאפשרת להם להגיע אל היבשה . הם מצדם מנסים לעשות הכול כדי לא להשליכו אל מותו - הם שואלים את יונה מה ניתן לעשות עבורו כדי לפייס את האל אך הוא ממשיך במריו ומבקש למות . על פי המדרש בפרקי דרבי אליעזר י , המלחים עושים ניסוי : הם אוחזים את יונה בידיו וטובלים את גופו במים - וברגע זה נרגע הים , הם מוציאים את יונה מן המים - והנה הסערה חוזרת . המלחים חוזרים על הניסוי כמה פעמים ורק משנוכחו לדעת כי אין גלפז פלר . ( 177 : 2006 ) פראנקל ( 135-126 : 1981 ) וראו גם : דאובה . ( 1962 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר