ב שינוי בסדר הבריאה

עמוד:40

חוסר יכולתו או חוסר רצונו של יונה להתחבר וניכורו מן הסובב הביאו אותו לאיבוד כל טעם בחייו . ויאנ * ר $ ליסם שאוני ול ? טילני אל הים ויינתק הים מוליכם כי יודע אני כי בשלי הסער הגדול ה $ ה עליכם : ויחתרו האנשים להשיב ^ ל היבשה ולא יכלו כי הים הולך וסער עליהם : ויקראו אל יהוה ויאמרו אנה T T יהוה T : אל - נא T נאבדה T : בנפש v v : האיש T הזה V ~ ואל - ; תתן * •• ' ע , לינ 1 דם נקיא כי אתה יהוה כאשר חפצת ע ; שית : ( יונה א ( 14-12 יונה ברח מן השליחות שדרשה ממנו להתערות בין הבריות , להודיע להם את דבר ה' וכעת נמצא יונה בעל כורחו קשור בגורל הבריות . כאשר יונה מגיב ומיידע את המלחים מי הוא אלוהיו , מתעוררת תגובתם של המלחים . נראה שהם מזועזעים מעצם מעשהו של יונה יותר מאשר מן הסערה . וכך נוצר דו שיח ראשון בסיפור . המלחים מתייעצים עם יונה מה לעשות , והוא מבקש מהם שיטילוהו אל הים . גם הפעם , דבריו הם דיבור וליבון המציאות בינו לבין עצמו יותר מאשר תשובה שתסבר את אוזני המלחים . הוא יודע שלא ניתן לברוח מהאל וכי המסע הימי לא יפתור את מצוקתו , האל אביו הוא יוצר הים והיבשה , ולכן מבקש יונה שיטילו אותו המימה , הוא מבקש להיות מושלך מהאל אביו , מושלך מיוצר החיים אל מצולות הים , המקום בו אין חיים לאדם . יונה מושלך אל מותו . יונה רואה רק במוות את האפשרות להגשים את עצמו . נאמנותו העיקשת לסרב לשליחות נדמית בעיניו כשמירה על האמת שבנפשו . יונה מביע משאלת מוות . הוא מבהיר להם כי הטלתו לים תפסיק את הסער 13 באומייסטרולירי . ( 145-139 : 1995 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר