ב שינוי בסדר הבריאה

עמוד:37

יונה אינו יוזם דיאלוג עם המלחים , הוא רק עונה להם . תשובותיו של יונה הן דיבורו הראשון בעלילה . המספר אינו מוסר כיצד נחלץ יונה משאלות רב החובל אך מתברר כי יונה המשיך בשתיקתו ולפיכך הפילו המלחים גורלות . עתה המלחים שואלים את יונה מבול של שאלות . שאלות הצוות מופיעות ללא כל סדר . אי הסדר בדבריהם מדגיש את חרדתם מן הסערה ואולי אף את השתאותם נוכח תגובתו הפסיבית של יונה . הם מבקשים להכיר את יונה . שאלותיהם קצרות וממצות : מדוע באה עליהם הרעה ? מיהו ? מהי שייכותו הלאומית ? מהי ארצו ? וכר . יונה שהחל את המסע כנוסע אנונימי , מתעלם מן השאלה בדבר עיסוקו ומנין בא אך מספר על מוצאו - "עברי . "אנוכי הכינוי "עברי" משמש בדרך כלל לתיאור איש מבין עם ישראל בידי נוכרים ( לדוגמה : בר' יד , 13 מא ; 12 שמ' א , 16 ג , 18 שמ"א ד . ( 6 נדגיש כי יונה בוחר על מה לענות , ועל מה לא להשיב . כמו כן הוא בוחר לענות על שאלות שלא נחקר עליהן . יונה אינו יוזם את הדיבור . עד כה הוא אינו מסוגל לקום , לעמוד קוממיות ולקרוא אל אלוהיו . במהלך ההפלגה , באמצעות השינה יונה מצליח להגדיר לעצמו את זהותו האתנית ואת שייכותו האמונית . ואותה הוא מוסר מבלי שנשאל על כך . הוא עברי המכיר באלוהים , אדון היצירה , אשר ברא את היקום ( שמ' כ . ( 11 בדברי יונה נשמע הד לדברי משורר תהילים ? "א # ר לו ה ? ם להוא עשהו ?) ב # ת ידיו ןצרו" ( תה' צה - ( 5 תפיסה המבליטה את אפסות האדם מול כוחו של הבורא . והיא שונה מתיאור הבריאה כמעשה הפרדה של המים העליונים והתחתונים וגילוי היבשה . יונה מייחס לאביו אלוהיו כוחות כבירים . הפחד מפני האב האל גורם ליונה להאדיר ולהעצים את הווייתו . לדעת טריבל " , דברי יונה מבליטים את תפיסתו הנרקיסיסטית ; הוא מתאר את האל כשהוא , יונה , נמצא 10 בנוסח המסורה יונה מציג עצמו כעברי . בתרגום יונתן הוא מזדהה כיהודי ובכך מודיע מה היא דתו . לוין סבור כי התרגום היהודי נבע מטעמים של פולמוס . נציין כי בתרגום הירונימוס מבקש התרגום לדחוק את יונה מדתו ומתרגם שיונה אינו אומר יהודי אנכי . לוין , ( 2002 ) אנגל " . ( 2006 ) טריבל . ( 189 : 1999 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר