ב שינוי בסדר הבריאה

עמוד:33

על נפשו במסע ימי . הגיבורים האחרים במקרא בוחרים במסע הימלטות יבשתי המבטיח עד כמה שניתן את הצלחתם . לדוגמה : משה בורח ממצרים למדבר , ירבעם בורח למצרים ועם ישראל בורח ממצרים ( שמ' ב , 15 יב , 37 מל"א יב . ( 2 המסע בים הוא מסע של חוסר מנוח וטלטולים אך בו בזמן אינו מותיר עקבות . כבר בפנייתו מערבה לכיוון הים בוחר יונה כביכול במוות על פני חיים . המערב הוא מקום שקיעת השמש , המסמלת את שקיעת החיים , והמזרח לעומתו מסמל לידה , צמיחה , חיים . הטלת רוח בים , המטלטלת את יונה הנמצא בים , כמוה כהטלת רוח 4 עזה כנגד תאמת , אלת הים , בידי מרדוך . הסערה שבחוץ מהווה בבואה לסערת הנפש של יונה . המספר אינו חודר לנפשו של יונה אך כנראה הבריחה יוצרת תחושת אשם אצל הבורח הנובעת מהתנהגויות או מתשוקות המנוגדות לעקרונות מוסריים של הגיבור . הבריחה מולידה לעתים גם פחדים מפני העונש הצפוי . אך בו בזמן הבריחה 5 יוצרת אשליה של כוח ושל שחרור . המחבר המקראי כדרכו מקצר בפרטים אשר אין להם תרומה לקידום העלילה , הוא אינו חושף בפני הקורא את חיבוטי הנפש של יונה . קרוב לוודאי שנביא , הנבחר על ידי האל לשאת את דברו , מרגיש מחד גיסא תחושת אשם על כך שסירב למלא את ציפיות האל , ומאידך גיסא , הוא מבטא בכך את עצמיותו , את רצונו ואת השקפותיו . יונה אינו יכול להתעלם מעובדת השליחות שעליה צווה למרות שברח אך גם אינו יכול למרוד ברגשותיו ובדעותיו . חיי יונה משתנים . מעתה עליו לקחת אחריות מלאה על חייו . הבריחה אינה משחררת את יונה - מתברר שהיא דווקא כובלת אותו . הוא חומק לספינה והופך להיות מעין אסיר בתוכה . בריחתו של יונה איננה בריחה של גיבור המחפש חיי גבורה , חיי נצח כמו גלגמש המיתולוגי או אודיסיאוס היווני , גיבור טרויה ואחרים . יונה הוא אדם המחפש לחיות את חייו על פי עקרונותיו . התחברותו של יונה אל הים הגדול מבטיחה לו מעין מקלט מן השליחות . 4 שפרה וקליין ( תשנ"ו : . ( 31 5 לאקוק , ( 72-81 ! 1990 ) אנגל . ( 1995 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר