ב שינוי בסדר הבריאה

עמוד:32

יונה בוחר לפנות מערבה אל הים . בכך הוא מצטרף אל אויבו הקדום של האב האל ומתריס נגדו . יונה הבורח מחפש בני ברית שיעודדו אותו במעשיו . הוא יורד לעיר יפו - עיר נמל ומוצא אונייה ( המכונה בסיפור גם ספינה . ( כלי תחבורה ימי אחר המוכר לנו מסיפורי המקרא הוא התיבה , המסמלת הצלה . לדוגמה התיבה שיצרה במו ידיה יוכבד ובה הושם משה . תיבה זו גוננה על התינוק הרך : "ולא יכלה עוד הצפינו נתקח לו תבת גמא נתחמרה בחמר ובזפת ות ^ ם בה $ ת הילד ^ 'נת ם בסוף על ^ פת היאר" ( שמ' ב . ( 3 גם נח , בפקודת האל , בונה תיבה גדולת מידות שתפקידה להציל אותו , את בני ביתו ואת החיות , "עשה לך תבת עצי גפר קנים תעשה את התבה וכפרת אתה מבית ומחוץ בכפר" ( בר' ו . ( 14 משה ונח נמצאו בכלי השיט , שלא על פי בחירתם , ואילו יונה בחר בנתיב ימי ובאונייה מרצונו . האם חשב יונה כי ספינה העשויה מעשה ידי אדם תישאנו למרחקים ותאפשר את בריחתו מבורא העולם ? תיאור קורות יונה לאחר בריחתו משירות האל נפתח בהטלת רוח גדולה על הים , רוח היוצרת סערה גדולה . יונה ברח מן האב האל , וזה מטיל רוח גדולה המביאה את האונייה לידי טלטלה במים : "נןה ( ה הטיל רוח גדול 1 ה אל סים נלהי סער גדול ביס והאניה חשבה להשבר" ( יונה א . ( 4 בסיפורו של נח האל מביא את המבול אך התיבה שטה בבטחה , ... " ביום הזה נבקעו כל מעעת תהום רבה נארבת השמים נפתחו . { יהי ה # 3 ם על האלץ אלבעים יום לאלבעים לילה" ( בר' ז . ( 12-11 כדי לראות אם פסק המבול משלח נח את היונה " לראות הקלו , "המים ובסיפור יונה , המלחים ישלחו את יונה אל 3 מעמקי הים כדי שיקלו המים מעליהם . היבשה , האדמה , מייצגת יציבות ושגרה בעוד שהים מסמל חושך , ישות עוינת , ישות בעלת כוחות הרס וחוסר שליטה ( תה' פח . ( 7 אין זה מפתיע אפוא כי התיאור היחיד במקרא של אדם הבורח ללב ים הוא תיאורו של יונה . מלבד מסעו של יונה אין במקרא גיבור אחר הנס עמר ( תשס"ז : , ( 86-73 גרוסמן ( תשס"ג : 43 ואילך . ( על משמעות הפועל הטיל ראו מגונט . ( 17-16 : 1976 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר