א מאבקו של בן באביו־אלוהיו

עמוד:23

ןלוד מע \ כי קשת תבל ויון האיים הלחקים אשר לא ש »? עו $ ת שכ > עי ולא ראו את כבודי והגידו את כבודי בגוים" ( יש' סו . ( 19 תרשיש מתוארת גם כמקום של זהב ( ירי י ; 9 יש' ב , 16 סו ; 19 תהי עב ( 10 והיא נמצאת כביכול בקצה העולם . אם נינוה מסמלת מקום של אלימות , עשיית חמס ורשעות , אזי תרשיש היא היפוכה : מעין גן עדן , ארץ של זהב ( בדרך כלל מזהים את תרשיש עם תרסוס בדרום ספרד . ( האל שלח את הנביא מזרחה ואילו הוא נוסע מערבה . אלוהים ציווה על יונה ללכת לנינוה במסע יבשתי , והנביא בוחר במסע ימי . האם במים לא ישאיר יונה את עקבות בריחתו ? נדמה שהוא אמנם מצליח להסתלק . 'מה ועל כך דרשו חז"ל : "כיוון שראה יונה כך שמח בלבו ואמר עכשיו אני יודע שדרכי מיושרת לפני" ( פרקי דרבי אליעזר י . ( האל אינו מגיב על עצם בריחתו , ויונה עסוק במימוש בריחתו . הוא משלם בכסף עבור האונייה : "ויתן שכרה נילד בה לבוא עמלזם תולשישה מלובני ירעה '' ( יונה א . ( 3 האם התכוון הכתוב לציין כי יונה שילם עבור עצמו ונסיעתו או שמא שכר את האונייה כולה כדי להרגיש כאדונה , כאדם עצמאי השולט על חייו ? יונה משלם עבור האונייה עוד לפני סיום הנסיעה . האם חשש יונה שיחזור בו מהחלטתו לברוח עוד לפני ההפלגה ? יונה בא עם אנשי הספינה תרשישה - הוא ביקש להתערבב ולהיבלע ביניהם , להיות אנונימי כאחד האדם . בספרות המודרנית מוכרת לנו דמות ה"גיבור" וממנה התפתח המושג אנטי גיבור ככינוי לדמות מרכזית שאינה מתנהגת מתוך עצמאות יזומה , אינה מנהלת מאבק פעיל ואינה ניכרת בזוהר חיצוני . דמות האנטי גיבור היא דמות כנועה , מופנמת ומושפלת , הנשחקת חסרת אונים בין כוחות החיים והחברה " . אם הגיבור מסמל בן מורד , אזי הוא מסוגל להתייצב מול אביו ולגבור עליו . המיתוס על חיי הגיבור מתחקה אחרי שורש המאבק של הגיבור כפי שהוא בא לידי ביטוי בשחר חייו . הבן הנבחר הוא גם הבן המורד . 10 אקרמן , ( 233 ? . 1981 ) אקרמן , ( 235 : 1987 ) לאקוק , ( 39 / 1981 ) מיילס , ( 172-171 : 1975 ) אילת " . ( 1982 ) ריבלין ( תשל"ד , ( 16 : ! הירדן 718 : 2003 ) ואילך . (

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר