א מאבקו של בן באביו־אלוהיו

עמוד:20

העיר ניצלה בעקבות שליחות יונה רק לאחר ששהה בבטן הדג . נראה כי ההצעות השונות אשר ניתנו לסיבת הבחירה בעיר נינוה כמקום 7 השליחות אינן ניתנות לאימות . ויקם יונה לברח תרשישה מלפני יהוה ( יונה א ( 3 האל מצווה על יונה לקרוא על העיר . בתרגום יונתן נמצא כי עליו להינבא נגדה . במקרא "קריאה על" מבשרת פורענות ( מל"א יג ; 2 יר' כה ; 29 תה' קה 16 ועוד . ( האם נתכוון ה' להודיע ליונה על כוונתו להשמיד את החוטאים בעיר ? מהי משמעות השליחות שבעקבותיה בורח יונה ? מה בדיוק נאמר ליונה לבשר לאנשי נינוה - זאת הקורא אינו יודע . הוא מכיר רק את תגובתו על הבשורה : "ניקס יונה לברח תלשישה מלפני יהוה" ( יונה א . ( 3 בסיפור אברהם וסדום , אלוהים שומע את זעקת סדום ואת חטאתם . והנה , עוד לפני חריצת גזר דינם , אברהם כבר מתדיין עם האל . אברהם דן בשאלת אנשי סדום כשהוא מתמקד בבעיית צדיק ורע לו , ותוהה על החטא ועל גודל העונש . הוא עומד לפני משפטו של האל ומהרהר על מידותיו של שופט כל הארץ . האוכלוסייה בסדום ועמורה , כמו זו שבנינוה , זרה - אינה מבני העם של השליח , ובכל זאת מבקש אברהם לדון בשאלה מוסרית ערכית , ואילו יונה שומע את דבר השליחות ובורח . האם בריחתו של יונה מעידה על תפיסתו הדטרמניסטית שמה שנקבע הוא שיהיה , ולכן אין טעם לקרוא על נינוה ? האם הבריחה קלה יותר על יונה מאשר ניהול דו שיח עם אביו אלוהיו ? מיילס , ( 171 : 1975 ) הלפרן ופרידמן , ( 86 : 1980 ) על נינוה כמדרש ובאגדה ראה אגו . ( 2003 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר