א מאבקו של בן באביו־אלוהיו

עמוד:19

אל נינוה העיר הגדולה בלשון "קום , "לך לשון זירוז ( בר' כח , 2 יר' יג 6 . ( 'וכד מיעוט הידיעות על הנביא מבליט את שאלת משמעותה של השליחות אל אומה זרה , בשעה שלנבואתו אין כל רקע היסטורי וגם לא נאמר מה יש לומר אל אנשי העיר . יונה אינו אחד מספרי הנבואה המקובלים שכן נבואת יונה בעלת פסוק אחד היא . ידוע לנו שנינוה הייתה אחת הערים העתיקות והגדולות בערי מסופוטמיה במאה השמינית לפנה"ס . אולם בסיפור יונה אין שום תיאור היסטורי ואין הספר בא ללמד היסטוריה . הסיפור משתמש בנינוה כמקום שבו מתרחשת העלילה , ונעשה ניסיון למקם את העלילה בשטח גיאוגרפי מסוים ולתאר עיר של נוכרים . את העיר הקדומה נינוה ייסד נמרוד והיא נזכרת כעיר גדולה ( בר' י . ( 12-11 תיאור העיר כגדולה בזיקה לאוכלוסייה הרבה ולשטחה העצום חוזר פעמיים נוספות בעלילה ( יונה ג , 3-2 ד . ( 11 שם גודלה עומד ביחס ישיר לעוצמת חטאותיה . נביאים רבים התנבאו על הגויים , ולעתים האל מתנקם באויבים הזרים או לחלופין משתמש בהם ככלי שרת לביצוע תכניותיו ( יש' י . ( 12 בספר יונה נינוה אינה נזכרת כמרכז מדיני של ארץ . מושל נינוה מושל בעיר בלבד ולא בכל הארץ כולה ( יונה ג . ( 7-6 השליט אינו מכונה בשמו , ואין כל ציון המקשר את העיר עם האימפריה האשורית הכובשת וחומסת עמים . נינוה היא עיר שבה שולט עיוות מוסרי , כמו בסדום ועמורה שרעתם עלתה השמימה . נינוה אינה מסמלת עולם אלילי , והאלילות אינה נזכרת כלל בספר . זוהי עיר הנידונה רק על חטאים מוסריים , ובגודלה כך חטאיהם של אנשיה , גדולים ועצומים . היו ששיערו כי נינוה נבחרה לשליחותו של יונה בשל משחק המילים יונה נינוה הנכתבות באותיות דומות וגם צלילן דומה . אפשר שהשם נינוה מדגיש דווקא את אזור בקעת שנער - מקום גידולו וכור מחצבתו של אברהם , אשר בניגוד ליונה , הולך בעקבות צו האל tar לך מאלצך וממולדקנןל ומבית אביך אל האלץ אשל אלאן" ( בר' יב . ( 1 בכתב היתדות מסומל שם העיר נינוה במעין מסגרת , בית ובתוכו סימן של דג . דג באכדית הוא נון . קיים אפוא קשר צלילי בין נון לנינוה ואולי השם נינוה , בכתיב האכדי שלו , מסמל את הצלת העיר , שהרי

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר