א מאבקו של בן באביו־אלוהיו

עמוד:18

6 האוסר מדגיש כי בספר יונה שלושה רבדים עיקריים במשמעות השם יונה . סמל ליופי , סמל למעוף , לשוטטות בעולם וכן סמל לעליבות כמו בכי , אבלות וקורבן . המחבר בוחר אפוא בשם סמלי רב גוני המיטיב לתאר את פרצופיו השונים של יונה הנביא , ולשם כך הוא משתמש בשמו של הנביא מגת חפר . האם הנביא נקרא יונה כסמל ליופי ולעדינות ? ואולי הוא נתפס כפסיבי , כקורבן המובא לה' על שנאלץ לבשר שליחות שאינה תואמת את השקפתו . קול היונה משמש דימוי לבכי ולהתאבלות . האם מתאבל יונה על גורלו שלו ? האם על השינוי הצפוי לגורל נינוה ? האם הפסיביות היא עיקר הסיפור : יונה כקורבן הנשלט בידי האחר ? סמל לצייתנות ? ואולי היונה היא סמל לבריחה , למעוף ? המשמעויות הרבות של היונה בעולם הקדום בכלל ובמקרא בפרט , מיטיבות לתאר את דמותו האנושית , רבת הפנים של יונה האיש . לפעמים הוא פסיבי , במקרים אחרים הוא מרגיש כקורבן , הוא בורח אך גם מבשר טוב . יונה הוא בן אמתי - בן למשפחה שתמציתה אמת , מי שחונך על האמת הפנימית שלו . יונה בן אמתי הוא השם הפרטי היחיד המופיע בסיפור כולו . בכמה מן התרגומים למקרא השם נשען על השורש אמ"ן וכנראה נגזר מלשון אמת , אמונה . אפשר שהשם מקוצר וחסר בו היסוד התיאופורי . קום לך אל נינוה העיר הגדולה וקרא עליה כי עלתה יעתמ ; T > T לפני : T T ( יונה א ( 2 אלוהים מצווה על יונה : "קום לך אל נינוה העיר הגדו לה וקלא עליה כי עלתה רעתם לפני" ( יונה א . ( 2 אלוהים מצווה על יונה ללכת האוסר , ( 37-21 / 1985 ) פרולוב . ( 98-97 ! 1999 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר