הנסיעה

עמוד:13

המפנה בעבודתו הספרותית . אלה השנים שהניבו את הסיפורים גזר דין \ ד , גלגול וכן את הפרק המסיק שנועד לשמש כפרק פתיחה של הנעדר ( אמריקה . ( גם את יומני המסע שלו חיבר קפקא כמעין טיוטות ספרותיות . הם נועדו לשמש לו , לצד היומנים הרגילים , כמרחב נוסף של תרגילי כתיבה וסקיצות בפרוזה : את יומן הנסיעה לפרידלנד ורייכנברג שכתב כרשימה ספרותית לכל דבר . את קורות הנסיעה אל לוגאנו , מילאנו ופריז , שהחל כדיאלוג עם ידידו מקס ברוד , שכתב מאוחר יותר כפרק ראשון ברומן הדרכים ריכרד רסמראל , את דוח הנסיעה לוויימאר חיבר כווידוי פואטי בחצר ביתו של המשורר יוהן וולפגנג גתה , ואילו את יומן המסע לווינה שלח כהקדשה לאהובתו פליצה באואר . הנסיעות , כמו הביקורים בתיאטרון , העניקו לקפקא הזדמנות להצצה , לווידויים ולחיבור של דיאלוגים ספרותיים . בנסיעה שב קפקא לגלות שכנים ובני שיח , אהובות וידידים ; הוא חזר לחוות את קרבתו של הזולת , לחוש בנוכחותו של המהגר ולדמיין דיוקנות של יהודים . והנסיעה שימשה מרחב בו חקר את שאלת הגוף , הכתב והמכונה . כך , ברישום זעיר על אודות נסיעה פותח קפקא את יומניו : הצופים קופאים , כאשר הרכבת חולפת ' . שורה אחת , בודדת , תלויה , המעטרת את עמוד היומן הראשון של קפקא משנת , 1909 מוקדשת לרישום של נסיעה . אפשר ששורה זו , כמו שורות ופסקאות אחרות מעמודי היומן הראשונים , צריכה היתה לשמש כמשפט מפתח בסיפור , או לסמן את תחילתו של ניסוי כתיבה , והרי לשם כך ייעד קפקא כאמור את יומניו - לניסויים ספרותיים . שורה קטנה זו , למרות ואולי דווקא בשל ראשוניותה ומשום שלא מצאה לה המשך או השלמה , דורשת תשומת לב נוספת . אפילו מיקומה של שורה זו בראש העמוד עשוי היה לרמוז על מה שטמון בה - המוטיב , כלומר עקרון התנועה של הספרות . שורה זו מגלמת כבר , בזעיר אנפץ , את המפגש בין גוף לכתב המתרחש בתחום השפעתה של המכונה - "הרכבת . "החולפת כאשר אנו באים לקרוא שורה זו עלינו להבחין תחילה בצורת המשפט : המשפט השלם , הסופי , הגמור , שהוא בה בשעה רק חלק , פיסה מיצירה שלמה , שריד מסיפור שעדיין לא נכתב . המשפט

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר