ספינה בסופה: אדגר אלן פו והדמון שלו

עמוד:13

האומה , וגם משמיע לנו פסוק לא הגיוני ולא קונבנציונלי כגון "אין לך דבר יפה יותר מאהובה . "מתה בסיפוריו ובשיריו של פו חוזר שוב ושוב הפרדוקס הזה שבנפשו השסועה . הסיפור "נפילת בית . "אושר למשל , הוא סיפור על הרציונליות בשירות ההתקף של האי רציונליות ; על השפיות בשירותו של התקף הטירוף . האיש הבא להתארח בבית אושר הוא פרסוניפיקציה של מוסכמות רציונליות . כרוב הדוברים של פו , ואפילו הפחות שפויים שבהם , היה גם הוא רוצה לדבוק בהגיון ובשכל הישר , בעולם המוכר הערוך על פי כלליהם ובאני היושב בטח בתוך חומותיהם . אלא שהוא נגרף למסע של זרות לעצמו , של אותה אליינציה עצמית ( סכיזופרניה , ( מסע שתכליתו לנפץ את הקטגוריות המקובלות עליו , ועמהם את שפיותו . הבית ודייריו ה"חולים" - התאומים רודריק ומדלין - מסתערים על שכלו "הבריא" ומנפצים אותו לרסיסים . לכאורה עניינו של הסיפור הוא נפילת ביתם של אח הוזה , אמן חולה רוח , ושל אחותו תאומתו המשוררת המטורפת , שאחיה זה , בעזרת המספר חברו , קובר אותה חיים בכלים יפים כל כך , מלוטשים כל כך , עד שהמטורפת ממאנת להישאר בקברה והורסת את הקירות החוצצים בינה ובין הגברים שקברו אותה , והיא גוררת את אחיה המטורף עמה אל המוות , ואת ידידו המספר עס שניהם לטירוף של אובדן הבחנה בין אשליה לממשות , בין החיים לבין המתים . אבל עניינו האחר של הסיפור , ושמא אף עניינו העיקרי , הוא כוחם המאגי המהפנט של כלים אסתטיים רציונלייים להפיל את חומותיו ולמוטט את סדריו של האני הרציונלי , ולהחריב את העולם הרציונלי המוכר לו . שוב אין המחבר משמיע מתוך שלווה רציונלית , שפריצתה של מדלין מן הקבר היא הזיית מוחו המטורף של חברו , אלא הוא מרגיש ומודה באימה שלמה , שעלייתה של המתה מקברה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר