בסוד שיח המקרא

עמוד:12

ואולם הוא גם לא יעשר . את עבודתו באמונה אם יבקש למצוא בטכסט שלו נותן עניין מוכן לשאלות זמנו . עליו לשוות לנגדו תמיד שלבו של הטכסט , שנאלם לזמן התערבותו הכירורגית' ישוב לדפוק מחדש . ההברה שהוא כמלו מד אינו עוסק בעבר מת , אלא עומד פנים אל פנים מול כתב חי , תגביר את זהירותו . תכונות למדנות שיחסה אל חומר עיסוקה הוא יחס אל חומר מת , אין בהן בדי להבין את הטכסט הבנה נאותה' . " רנ"ק בימורה נבוכי הזמך מגדיר את הליכתו הוא ל'שערי אמונה צרופה' בדברי חז"ל , שאותם רשם כמוטו לשער 'השבילין' : 'התורה הזו דומה לשני שבילין , אחד של אור ואחד של שלג ? הטה בשל זה מת באור' הטה בשל זה מת בשלג . מה יעשה ? יהלך באמצע' ( ירושלמי חגיגה פ"ב ה"א . ( אם נבוא להגדיר את חתירתו של בובר—האיש המורה , 'הפה והשופר לדורותינו' יגאל 'ממשות עולם' שבמקרא , נגדירה : חתירה זו , שסכנות האש והקרח אורבות לה , בובר אומר להתגבר עליה לא בלכתו באמצע , בין אש לקרח , אלא בבוללו אש בקרח , ביתר דיוק —כאימרה חסידית — בטובלו בים של קרח ובלבו אש . עמדו לו , לבובר' בעת הגותו , 'חמין ושמן שסכתהו' סבתא שלו . שכן מספר הוא . 'סבא היה פילולוג אמיתי , כלומר "חובב שפה , '' אך דבקותה של סבתא בדבר אמת השפיעה עלי עוד יותר משהשפיע הוא . משום שדבקות זו היתד , כל כף בלתי אמצעית וכל כך יוצאת מן הלב' . ° ואכן , בובר פרשן המקרא פילולוג הוא . ופירוש פילולוגי הוא שהעלה לו שכתבי קודשנו צרו לתפיםת העולם הדיאלוגית צורה שאין דומה לה בכתבי קודשם של כל העמים . דרכו הפרשנית , כשם שנשמע לא רק מפיו אלא גם מכתביו , היא דרף פילולוגית . כלום מסקנות פרשנותו הן מסקנות של דרכו הפילולוגית , כשם שהוא סבור ? יש סבורים : 'בשעה שבובר מפרש את המקרא ללא םפק במונחים של הפילוסופיה הדיאליגית שלו , המקרא עצמו השפעה מכרעת היתה לו על התפתחותה של פילוסופיה . 21 'זו או : קיימים 'הקשרים מסוימים בין הגו תו של בובר ובין תרגום המקרא שלו ... הגותו של בובר נקבעת למרבה היקף N . N . Glatzer , Buber als Interpret der Bibel , M . B ., S . 350 « ( השווה נ . גלאגר , דרכו של מ . בובר במקרא , בצרון לח [ תשי"ח , [ עמ' « . ( 87-86 כתבי רנ"ק ( מהדורת ש . ראבינוביץ , ( ברלין תרס"ה עמ' י . " ט . רוזנגווייג , הבונים , נהיים , ירושלים , ( 1960 ) עמ' 30 . 80 זברונות ילדות אחדים , , 'הארץ' המוסף הספרותי מיום M . L . Diamond , Martin Buber : Jewish Existentialist . New York ( 1960 ) , « . 8 . 2 . 63 S . 65

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר