בסוד שיח המקרא

עמוד:11

ברם מי שיחשוב ש 3 ו 3 ר קורא במקרא קריאה תיאולוגית , אינו אלא טועה . ' כאשר עלי לפרש טכסט הקדוש לי , שיטתי היא זו של הפילולוגיה הגבוהה , היא ולא אחרת 1 איני מכיר בשום "אפסגיזד , פנוימאטית \ % '" אופן קריאתו אינו אפוא תיאולוגי אלא פילולוגי , אינו נאיבי אלא ביקורתי , הוא מדעי , אף אינו משועבד לדוגמאטיות של אחת מן האסכולות בחקר המקרא . בהקדמה לספרו 'משה' אומר ביבר לבצע את מטרת מחקרו 'על הבסיס המובן לי מאליו של חקירה ביקורתית ללא פנייה , חקירה שאינה תלויה במסורת דתית , אבל גם לא בדעות המקובלות על האסכולות המדעיות' . הקריאה שהוא קורא במקרא היא על היסטורית , לא א ל היסטורית . וקריאה על היסטורית , לדעתו , מותנית דווקא בקריאה היסטורית . אופיה ההיסטורי של ההתגלות ה אלוהית במקרא מודגש על ידו תכופות . דבר אלוהים אינו הכללה , לעולם הוא ' הכא והאידנא' חי , קונקרטי , היסטורי , שבו נועדים אלוהים ועמו . במכתב חוזר מראשית שנת , 1936 בו מציב בובר 'ציונים לחוגי , 'ר"תנ נאמר : 'הדבר המקראי אין לנתקו ... מן הסיטואציות שבהן דובר , שאם כך אתה עושה אתה מקפחו ממוחשיותו , מגופיותו' . " ובהרצאה שהרצה באוניברסיטה של האמ בורג ביום 24 ביוני , 1953 בקבלו את פרס גיתה , שוב נאמר ! 'הבשורה פונה לעדה , והיא פונה לעולם האנושות —לא לאנושות בסתם ובכלל , אלא לבת יומה , עמוסת היסטוריה . « 'וסעורת היסטוריה צדק מי שהעיר על בובר כפרשן המקרא , שיעניינו הראשוני שהקורא של היום יסגל את האירוע המקראי באופן אכסיסטנציאלי . הפגישה האכסיסטנציאלית היא בשבילו העניין המרכזי , ואין היא מותנית במסיבות . « 'היסטוריות אף למען הדיוק יש להשלים הערה זו בהערה נוספת : כדי שפגישת הקורא של היום באירוע המקראי תהיה אכסיסטנציאלית ובלתי מותנית במסיבות היסטוריות , לפי הכרתו של בובר , יש להבהיר אותו אירוע דווקא כהיותו מותנה במםיבותיו ההיסטוריות , במסיבות זמנו ומקומו . פאראדוכס זה בגישתו של בובר אל המקרא מוצא לו גם ביטוי אחר . לדעתו , ' חוקר המקרא לא ייצא ידי חובתו אם יסתפק בפעולתו של הארכיבר בלבד . M . B ., s . 602 « 13 משה , ירושלים ותל אביב ( , ( 1945—ו"תש עמ' v 11 גיונים לחוגי תנ"ר' להלן' עמ' Gedenkschrift zur Verleihung des Hansischen Goethe-Preises 1 S 51 .. . " . 363 9 J . Muilenburg , Buber als Bibel-Interpret , M . B ., S . 365 la an Prof . Dr . M . Buber uberreicht am 24 Juni 1953 , S .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר