בסוד שיח המקרא

עמוד:9

בסוד שיח המקרא מקצת דרכיו של בובר בפרשנות המקרא נוגר הוא יהאיש המורה באצבע' n שפן הוא מרגיש עצמו כקרוא לתפקיד ! ' אני מצביע על ממשות , אני מצביע על משהו בממשות שלא ראוהו כלל או לא ראוהו די צורכו . אני לוקח אותו , את השומע לי , אוחז בידו ומנחה אוחו לחלון . אני פותח את החלון לרווחה ומצביע החוצה' . כי לפי הוראתו אין לו לאדם אלא 'להכיר ממש ^ עולמ ומכוחה להתייצב בפני . * 'ממשות השעה אותה ממשות , או אותו משהו בממשות שעליו הוא מצביע ושאותו הכיר בשנות 1920-1916 המכריעות לחשיבתו , הוא הדו שיח בחינת צורה יסודית של ההוויה . 'אין הוויתנו מוצאת את תיקונה בעצמה אלא במגעו של איש לאיש , בזיקה של אני ואתה זה לזה , וזו זיקה שלבושה דו שיח . דעת נפש זו אינה שלמה אלא אם כן גם הזיקה שבין אדם למקום נתפסת לפי עצם מהותה , בחינת זיקה דיאלוגית' . * ' העדות המובהקת ביותר לפרימאט הדיאלוגי' הוא המקרא . 5 'בכתבי קודשם של כל העמים אינך מוצא אחה שהאמיר כל כן את כוחו של היסוד הדיאלוגי , ובייחוד את כוחו של הדיאלוג שבין שמים וארץ , ונתן בו תוקף בשיעור שעשה המקרא' . » 'דבר העולם היווני העתיק ... נוטה הוא למ 1 נ 1 לוגי 1 ת ... תדבר ה מקהלה הטראגית למי שתדבר , לאנשים או לאלים , סוף סוף אין זה דיבור על מקהלה הטראגית למי שתדבר , לאנשים או לאלים , סוף סוף אין זה דיגור על אוזן שומעת , השיר המבשר את הגורל נחתך בתוך עצמו ! ואילו דבר M . B . [ = Martin Buber , herausg ., v . P . A . Schilpp u . M . Friedman , Stutt- 1 2 gart ( 1963 )] , S . 615 שם , עמ' * M . Buber , Gog und Magog , Heidelberg ( 1949 ) , 5 . 408 » . 593 מ . מ . בובר , בסוד שיח , על האדם ועמידתו נוכח ההוויה , ירושלים , ( 1959 ) עמ' מז . י M . B ., S . 636 בסוד שיח , שם .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר