פתח דבר

מתוך:  > בשר מבשרנו > פתח דבר

עמוד:10

עומדות הנחות פרימורדיאליות : הוא סבר שזכות קיומו של העם היהודי היא זכות טבעית , אבל כדי להמשיך ולהתקיים עליו להתפתח , כלומר לעבור מהדת אל . 'תרבות'ה הציונות , כפי שמעיר גדעון שמעוני , לא ביקשה רק לדאוג לרווחתם של היהודים . היא שאפה להגדיר מחדש את "טבעה של הזהות , "היהודית כאמור בעזרת "רוויזיה בכתיבת תולדות עם . "ישראל במונחים של חקר הלאומיות , משמעות הדברים היא שהציונות היא . 'המצאה' בעקבות בנדיקט אנדרסון , שספרו קהילות מדומיינות תורגם לעברית על רקע הוויכוחים בין 'היסטוריונים ישנים' ל'היסטוריונים , 'חדשים נוצר הרושם המוטעה שהמונחים 'המצאה' ו'דמיוך שווים . 'זיוף'ל ואולם אנדרסון הדגיש ש'קהילה מדומיינת' מגדירה את זהותה מתוך תהליך יצירתי , שבו ממילא משולב הדמיון . לפיכך 'קהילה מדומיינת' אינה שוללת את עברה או מתכחשת אליו , אלא מתאימה אותו לצרכיה באמצעות 'קריאה חדשה' של ההיסטוריה שלה . דוגמה מובהקת למגמה הזאת באה לידי ביטוי בדרך שבה ניסה ש"י איש הורוויץ להבטיח את עתיד היהדות , והוא כותב : עלינו "לעבר מחדש על פני תכני היהדות [ ... ] בשביל לחפש ולבקש , ולחקור ולברר : מה ובאיזו מדה אנו מוצאים בהם מה שמסכים להלך נפשנו , 4 לנטית לבבנו ולהכרתנו המדעית ' . "עכשיו זו גם הייתה מטרת מפעל 'אוצר היהדות' של אחד העם שיחזיק" ) 15-12 ( "כרכים ו'מפעל הכינוס' של ביאליק - יוזמות שלא הושלמו מעולם . לכאורה התהוותה אפוא הציונות בין שני מודלים לאומיים נבדלים ( המשכיות והמצאה . ( בפועל , כפי שהראה אנתוני סמית , יש חפיפה בין המודל המסורתי למודל המודרניסטי כי האומה המודרנית ממציאה את עצמה על בסיס של מיתוס הנוגע למוצא משותף ( אתניות , ( זיכרונות היסטוריים , טריטוריה ותחושת 5 סולידריות . ' מסיבה זו הסיקה חדוה בן ישראל , במאמר על תאוריות לאומיות ומידת חלותן על הציונות , ש"התיאוריה של סמית מתאימה לציונות כמו כפפה . "ליד מודל הלאומיות של סמית , כמו זה של אנדרסון , מצביע על כך שאף שהציונות היא במהותה אידיאולוגיה פוליטית , תכניה ודמותה הם פרי של יצירה תרבותית , ולכן , מסכמת בן ישראל , התהוותה הציונות "מתוך מיזוג בין השראה מקורית ממוטיבים ומנושאים מורשים ובין 'המצאה' או , 'מניפולציה' שהיא חכמת הכפיים של אומנות . "היוצר מכאן גם ש"הקונטקסט התרבותי הוא המכתיב את 8 אסטרטגיות הגיוס בכל תנועה ' . "לאומית במילים אחרות , התרבות היא שיוצרת ' תנועה' לאומית שהיא במהותה פוליטית " . אם כך , הזהות הלאומית , כפי שהראה פרסנג'יט דוארא , נקבעת על ידי מערכת יחסים דינמית בין השקפות

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר