פתח דבר

מתוך:  > בשר מבשרנו > פתח דבר

עמוד:8

ל"ארגון קורפורטיבי של קבוצה אתנית מעמדית בעלת דת ייחודית" לשייכות 4 למדינה . שינוי רדיקלי זה הוביל בין השאר להתנתקות של רבים מן ההוויה המסורתית ולחשיפה חסרת תקדים לתרבות הסביבה . תוצאה אחת של התהליכים האלה הייתה צמיחתן של תנועות לאומיות שראו בדת ] " ל ] רכיב אידאולוגי 5 ופוליטי בתוך מכלול חברתי . "ומדיני כך , עלייתן של תנועות פוליטיות חדשות , מגמות של חילון וצמצום מקומה של הדת בהוויה היהודית המודרנית אפשרו לבחון מחדש את מקומו של ישוע בתהליך הראורגניזציה של החברה היהודית . למעשה , המאבק על מקומה של הדת בתנועה הציונית תם רק בהחלטת בג"ץ משנת 1962 שסירבה להכיר בניצול שואה שהמיר את דתו לקתוליות כיהודי . אף שהציל יהודים בשואה וקבע את מקום מושבו בישראל , דחתה המדינה את בקשתו של דניאל רופאייזן להכיר בו כיהודי מכוח חוק השבות . לפני כן עוד היה יכול שר הפנים באותם ימים , ישראל בר יהודה , לומר שכל מי שמצהיר שהוא 6 יהודי יכול להירשם כיהודי . תמורות קיצוניות אלה שחלו בחברה היהודית ויצרו את אותו "טשטוש גבולות" שמדבר עליו ש"י איש הורוויץ יכולות להצביע על עובדה פשוטה י אלה שמסיבות למיניהן ביקשו לשנות את היחס לישוע משלילה לחיוב , על אף ההסתייגות שחשו רבים מהם , עשו זאת מתוך תחושת שליחות ודאגה לעתידו של העם היהודי . לכן אף על פי שלעתים תכופות מדי נוטים לטשטש את גבולות הדיון בין היחס לנצרות ובין היחס לישוע , נעשה כאן מאמץ לשמור על גבולות הדיון והוא יתמקד בעיקר ביחסם של אנשים בתנועה הציונית אל ישוע . אין בכך כמובן כדי לומר שהדיון על ישוע מנותק לגמרי מן הנצרות . היחס אל הנצרות מורכב גם הוא ונע בין שני הקצוות - ראייתה כדת נאורה ומתקדמת ומנגד כדת קנאית ומעוותת - ועדיין , ההבחנה הברורה בין ישוע ובין הנצרות היא תופעה קיימת והיא שמאפשרת את הדיון הפנים יהודי בו שמנותק ממגמות של טמיעה והתבוללות . כפי שהראה דוד ביילי , הניסיונות של יהודים להשיב את ישוע אל 7 חיק היהדות היו אפשריים "רק על ידי גירושיו מן הדת הנושאת את . "שמו זאת ועוד , אומר ביילי , "אפשר לטעון שבמנותק מן ההקשר הנוצרי , שימש ישוע 8 מקור מפתיע של זהות יהודית . "חילונית ההתמקדות בישוע כמרכיב בגיבושה של זהות יהודית לאומית מודרנית היא גם הסיבה לכך שהספר מתרכז בספרות העברית שכן זו הייתה הזירה שבה התנגשו - וכאן אשתמש בביטוי של יונתן פרנקל - "היצירה והיצרים" שהתוו ועיצבו את הציונות . מפאת קוצר היריעה בחרתי רק במספר מצומצם של אנשים ואירועים , ורבים אחרים אינם נכללים ואף אינם נזכרים בספר כלל . כך למשל סופרים כמו חיים 9 הזז אלו' ) , ( 1947 , 'הם היסטוריונים כמו יחזקאל קויפמן ( גולה ונכר ,

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר