מבוא

עמוד:13

להן לגבי תפיסת מלחמה והאופן שבו מוסדות ויוצרים גרמנים הבינו אותה בעידן שלאחר המלחמה והנאציזם , וכן בניסיון להתחקות אחר ההשלכות הרלוונטיות של יצירות אלה לגבי הבנת העבר הנדון של הציבור הרחב שנחשף אליהן . כיוון שסוגיות מתחום הזיכרון תופסות מקום נכבד בספר , ראוי להתייחס בקצרה לחקר סוגיה זו בשיטת המחקר ההיסטורית . לא אחת מוצג הזיכרון כמנוגד לשכחה . ואולם , הן זיכרון העבר של היחיד והן זיכרונות היסטוריים של האומה , על אחת כמה וכמה זיכרונות רשמיים שמאמצות מדינות מתקופות מעוררות קשיים בעברן הלאומי הקרוב , הם ייצוג מובנה ופרשני של העבר , שיש עמם לא מעט שכחה והשכחה . מעצבי הזיכרון הרשמי של האומה וסוכניו , ובהם פוליטיקאים , היסטוריונים , אמנים ויוצרים , אך גם מוסדות אחרים בחברה , בוחרים , מדעת ושלא מדעת , להדגיש היבטים מסוימים ולהקל ראש בהיבטים אחרים של העבר , ואפילו להשכיחם כליל . כל זאת על פי העדפותיהם והצרכים הפסיכולוגיים , החברתיים והפוליטיים שלהם , המניעים אותם לשימוש פרשני בעבר . הזיכרונות הללו מתנסחים כנרטיב ( בעברית , סיפר — מונח שנגזר מסיפור . כך הוא גם מכונה בגרמנית . ( Erzahlung הנרטיב רוקם את הפרטים והעובדות הנקשרים באירוע ההיסטורי הנדון לכלל עלילה , המקנה להם משמעות . חברי האליטות השולטות הם לרוב המעצבים את ייצוגי האירועים ההיסטוריים מעברה הקרוב של האומה בזיכרון הרשמי של מדינת הלאום . אופי העיצוב ותכניו — מן הדין שיהלמו את האינטרסים שלהם , ושל מה שהם תופסים כאינטרס הלאומי . ואולם , כדי להבטיח שגם אזרחי המדינה , שחלקם נושאים עדיין זיכרונות מן העת ההיא , יאמצו את הזיכרון הרשמי , אין האליטות יכולות להתעלם מן הזיכרונות הללו . שכן אם "זיכרון מומצא" זה של העבר הקרוב , שעיצבו חבריהן , מנוגד לחלוטין לזיכרונות פרטיים וקיבוציים של מרבית אזרחי המדינה , או לצרכיהם הנפשיים והחברתיים המגלים זיקה לאותו עבר , הם לא יראו בו אלא זיכרון כוזב . ודאי , ייצוגים אלה אינם "תרשים של העבר כמות שהיה " . מדובר בפרשנות שמקנים מעצבי הזיכרון לעבר זה . בהשפעת חקר הספרות מכונות הפרשנויות הרשמיות של העבר , המתיימרות לספק גרסאות לאומיות תקפות לאירועים ההיסטוריים , "נרטיבי על" . ( master narratives ) אלה זכו לביקורת חריפה בשל יומרתם המעין "אימפריאלית" להציג את אירועי העבר כהווייתם , ועוררו קריאה 8 לשחרור העבר הלאומי מעולן של פרשנויות רשמיות אלה . ואכן , בעשורים האחרונים משתחררים ההיסטוריונים הגרמנים מ"נרטיב העל" הלאומי , ומגוון 9 נרטיבים , חלקם חתרניים , בא על מקומו . עם זאת , לא אחת ניכר קיומם של דפוסים משותפים בנרטיבים היסטורים גרמנים ביחס לעבר הנאצי ולמלחמה , המבדילים ומייחדים אותם מנרטיבים לא גרמנים , הדנים באותם אירועים

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר