ההטרוגניות היא הגיהינום איום, מין ותרבות בנובלה בדרך אל החתולים מאת יהושע קנז

עמוד:13

ההטרוגניות היא הגיהינום איום , מין ותרבות בנובלה ברוך אל החתולים מאת יהושע קנז למען האמת , הסתירה נוכחת ; ושתי נקודות הראות לגמרי לא תואמות זו את זו . השאלה היחידה היא אם הן צריכות להיות תואמות . המבוכה שלנו צצה רק משום שאנחנו תמיד נוטים להתייחס להליכים נפשיים לא מודעים כמו להליכים מודעים , ואנחנו שוכחים את ההבדלים העמוקים בין שתי המערכות הנפשיות . ( פרויד , איש הזאב ) בדרך אל הנובלה בדרך אל החתולים [ קנז , [ 1991 מצאתי את עצמי מחטט בכמה מעבודותיו הקודמות של קנז . גדול מאוד היה הפיתוי לחלק את הרשימה הזאת לשלוש , על פי המודל של פרדריק ג'יימסון - ריאליזם , מודרניזם , פוסט מודרניזם . נסוגותי מן הכוונה הזאת , בעיקר משום שדיון כזה יכול להיות פורה רק אם הוא באמת משמש מנוף להארת מכלול היצירה ולא זו היתה כוונתי במאמר הזה . אף על-פי כן , הקריאה בבדרך אל החתולים צריכה להיעשות גם בעזרת אופן הקריאה של יצירות פוסט מודרניות : לא "העולם" מצוי ביצירה , ולא "ייצוג , "העולם אלא עולם בעל כללים משלו , שהדיאלוג שלו הוא עם " העולם כמו שהריאליזם הציג לנו . "אותו בדרך-כלל מתקיים היחס הזה באמצעות פאסטיש , פארודיה מיוחדת לפוסט מודרניזם ( בנבדל מן הפארודיה הרצינית מאוד של המודרניזם . ( אבל בדרך אל החתולים איננו פאסטיש ואיננו פארודיה , אלא דיאלוג עם סוג של דראמה גותית , עם המאה התשע עשרה , דיאלוג עם ממשות , "סהרורית" פאראנואית , תפאורה בצבעים , "מבהילים" מאיימים , המלווים כל טיפול מקלף עור בסובייקט האנושי . לפיכך חשבתי כי אפשר להתבונן בנובלה של קנז כבנובלה הכוללת ויתור "פוסט מודרני" על עיסוק בפרובלמטיקה של ייצוג עולם . העולם של הריאליזם הוא עולם משתנה . ה"ריאליזם" בנובלה של קנז הוא עולם שחבוי בו פחד גדול מפני ההשתנות . כך אני מבקש לגשת לנובלה של קנז , לא לפני שהדיון יחצה את ה"ריאליזם" של קנז בסיפורים ואת ה"מודרניזם" שלו ברומאן . בדרך אל החתולים שונה מאוד מיצירותיו הקודמות של יהושע קנז . משהו בנובלה הזאת כולל אלמנטים שקנז לא העז לעשות בהם שימוש קודם . אווירת המלודראמה הגותית , במת התיאטרון של המאה התשע עשרה , הכביכול ריאליסטית , השימוש התדיר במה שפרויד קרא לו Das Unheimiiche ( המאוים , ( הקור והמחנק העולים מן הסיפור , העדרם של רחמים , חום , חסד ורוך שמילאו תפקיד מרכזי בשתי היצירות הקודמות של קנז , כל אלו ראויים לדיון

הקיבוץ המאוחד

יצחק לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר