מיתוס: אחרית־דבר

עמוד:169

את עוצמותיה המבורכות והמקוללות . היא מניעה תנועות שיחדור , ומעניקה מכוחה לתנועות חברתיות , דתיות ורוחניות חשובות , ועם זאת היא מלבה סכסוכים , מטיפה לקנאות והרג , ומגויסת לתמיכה במעשי הזוועה האיומים ביותר . תחיית המיתוס בימינו , אחרי " ביטולו" על ידי מדעני המאה התשע עשרה , הולידה שורה מכובדת של מיתוסים וגיבורי מיתוסים , שהמעשים שנעשו בשמם עיצבו כמדומה את פני המאה העשרים . מאו , בן גוריון , דה גול , סוקארנו , צ'רצ'יל , סטאלין , היטלר , גאנדי , ראג'ניש , הו צ'י מין , הירוהיטו , פרון , אונג סאן - כל אלה ואחרים נעשו למיתוסים בחייהם . המונים נשבעו בשמם , יצאו אל מותם בשמם , רצחו בשמם , הצדיקו בשמם כל מעשה , והלכו אחריהם למסעות ארוכים , שנמשכו לפעמים חיים שלמים . וגם אחרי מותם המשיכו הגיבורים הכמו מיתיים הללו להצית את הדמיון , לעורר ויכוחים , להנחיל צוואות ומורשות , לבנות תנועות חברתיות ופוליטיות . אנשים ממשיכים לצטט אותם , לייחס להם את רעיונותיהם , ולשאוב מהם את הלגיטימיות לפעולותיהם . מה סוד קסמם של הגיבורים הללו ? העובדה שהם היו "גדולים : "מהחיים היתה להם היכולת להחליט במקום שכולנו מהססים ; לראות את ארצם ותקופתם בעיני חזון , ולהתעלם מחשבונות קטנים י לבנות מבנים גדולים , להסיע צבאות , ולהביא למותם של אנשים , כשזה מה שדרשה מהם אמונתם . הם ניצבו מול ההמון , ושיכנעו אותו בלהט נבואי שהם שליחי הגורל , האמת , ההיסטוריה , האל . והיתה להם גם היכולת להציב את עצמם מעל לחוק המוסרי המקובל . מכיוון שתפקידם היה להגשים חזון גדול , לבנות הסדרים חברתיים חדשים , לשנות את העולם - החוק המקובל פינה עבורם את מקומו לחוקיו של העולם המיתי . לכן היתה להם היכולת לבצע , לעיתים בלי נקיפת מצפון , כל פעולה , שהמוסר הבורגני המקובל בארצם היה נרתע ממנו : ניאוף , רצח , שקר , אונס , רמייה . גם רצח עם .

מפה : מיפוי והוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר