מיתוס: אחרית־דבר

עמוד:167

את האפקטיביות שלו - מעין מאגיה שבהגדה ובחזרה . בכל דור ודור רואה את עצמו מגיד המיתוס כאילו הוא עצמו היה שם , ונטל חלק בכוחות המופלאים של ראשית ההוויה . הגדת המיתוס היא אם כן פולחן של "הפעלה" ( בלשונו של ג' שלום ) - ולא רק פולחן של " זכירה" גרידא . מגיד המיתוס קובע את משמעותו לא פחות מתוכנו . "מסורתי"ה יש לזכור שמגידי המיתוס - באלפי שנים של עיבוד והמצאה , הוספה והשמטה , מתוך סיבות מעשיות שונות ועל פי טעמו האישי המתחלף של כל מספר ומספר - יצרו אינספור גירסאות של כל מיתוס , ואלה עברו שינויים מופלגים , עד שמצא אותם העורך המודרני . כשמפרשים את המיתוס כאילו הוא "דבר" אחד בעל עצמיות נצחית וזהות מוגדרת וקבועה , יש לזכור שמדובר למעשה במערכת אינסופית של אירועים סיפוריים דינמיים , שהמספר והמאזין חשובים בהם לא פחות מן המסופר . אנו יכולים לומר אפוא , שכל אירוע מיתי אינו אלא מארג סבוך ודינמי , שבו המסורת הסיפורית הנשמעת זה דורות שרוטי" ) , " כפי שמכנים אותה ההודים ) נארגת אל תוך יצירתו העכשווית והחד פעמית של המספר , המתמודד עם קהל בקי , שלא רק מקשיב ליצירה - אלא גם מתערב בה ומשתתף בקביעת מהלכה . מחברי המיתוס , מספריו וגיבוריו , ואפילו אלה שרק מאזינים לו , מתערבבים זה בזה עד לבלי הכר . , 'ראמאיאנה'ה למשל . בסיפור הראמאיאנה ההודי יושב ואלמיקי , המחבר , ורואה בעיני רוחו את כל סיפורו של המלך המיתי ראמה , ובכלל זה אירועים שלא קרו עדיין . לאחר שהוא הוגה את היצירה כולה , הוא מחפש מישהו שיספר אותה . הבה נבדוק בקצרה את מהלך הסיפור . ראמה , גלגולו האנושי של האל וישנו , נאלץ בשל תככי חצר בעיר הבירה איודהיה לגלות מארצו בחברת אשתו האהובה סיטה . ביער נחטפת סיטה על ידי ראוואנה , מלך השדים . ראמה , בעזרתו של המצביא הקוף האנומאן , מצליח להביס את

מפה : מיפוי והוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר