פתח דבר

מתוך:  > ויולד > פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר הורות היא מקצוע קשה המעורר אין ספור שאלות ובעיות . האם אנו כהורים מודעים לצרכי הילדים ושומרים על חופש המרחב הרצוי להתפתחות תקינה של ילדינו ? האם אנו משרים עליהם תחושת ביטחון שתאפשר להם לתפקד בחברה ומכירים באישיותם הנפרדת של כל אחד מילדינו ? האם אנו מתייחסים בצורה שווה והוגנת אל בנינו ואל בנותינו ומצליחים לשמור על הסמכות ההורית ? האם אנו מצליחים להטמיע ערכים מוסריים בנפש ילדינו ? שאלות אלו ועוד רבות אחרות מעסיקות את כל מי שבא במגע עם ילדים . המקרא חושף לפני הקורא סיפורים רבים ובהם באים לידי ביטוי יחסי הורים וילדים . ישנם כמה מחקרים חשובים בנושא הורים וילדים במקרא , המתבססים על מעמדם המשפטי של היחסים בהשוואה לטקסטים משפטיים שנתגלו במזרח הקדום . כמו כן , ישנם מחקרים מעמיקים העוסקים בדמויות המקראיות על היבטיהן השונים ודיונים אלו עוסקים בין השאר ביחסי הדמות אל דור ההורים או אל דור הילדים . אולם בספר זה בחרתי להתמקד במערכות היחסים בין הורים לילדים , כפי שהן משתקפות בתקופות שונות בסיפורי המקרא - מעין אלבום תמונות . ישנם סיפורים שייבחנו מנקודות ראות שונות : של האב , של האם ושל הילד . כמו כן אדון גם בסוגיית החוק , ואנסה לברר כיצד החוק מגדיר את היחסים בין הורים לילדים תוך נגיעה בדיבר "כבד את אביך ואת . "אמך בחינת הטקסט המקראי תיעשה בראייה סינכרונית המתבוננת בטקסט כפי שהוא מונח לפנינו בלי לבחון את תולדות המסירה , את עדי הנוסח וכדומה . מטרת התיאור תהיה לחשוף את היחסים בין הורים לילדים כפי שעוצבו על ידי המספר , נוסף על יצירת דיאלוג עם הטקסט , המעורר שאלות אנושיות , אוניברסאליות - דיאלוג בעל משמעות עכשוית . מרגע מסירתו של הסיפור ועד לעיצובו הסופי עבר הסיפור תהליכים ארוכים ומייגעים . ידיים רבות של מספרים ועורכים השאירו חותמם על הסיפור . לא אנסה ללמוד מהסיפור על גרעינים

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר