מבוא: הראשית שנשתכחה

עמוד:10

8 הריאליזציה של איש השבט . גם ספרות העלייה הראשונה מספרת את המיתוסים הלאומיים הקדומים , כמציאות חיה , ומסתייעת בהם כדי לאשש את מרכיבי "היצירה" הציוניים , לא רק כהסבר היסטורי או הסמלה קולקטיבית , אלא כתכנית אב למבנה ארכיטקטוני תרבותי , שיסמן ויאבחן את הארץ ישראליות החדשה . כאן יש להדגיש , כי הצגתו של מבנה תרבותי זה לא מצטייר בספרות כעתיד אוטופי נכסף , אלא כמערכת עכשווית של מודלים קיימים מציאותיים , שיש רק לאמץ אותם כהבטחה למטאמורפוזה הלאומית המתבקשת . ג . העלייה השנייה , כדברי י' טבנקין ולאחריו ד' בךגוריון , נולדה מתוך היאוש ; או במלותיו הוא : "כוחם של 'המיואשים' הוא שחישל ... את ה'אף על פי כן' הבונה - - - וכך נצרף בכור היאוש , הוכשר בן העלייה 9 השנייה . "' העלייה הראשונה , כפי שתיארתי לעיל וכפי שאראה בהמשך , נולדה מתוך חלום השבט שביקש להיות לעם . לפיכך לא בכדי שתי אופציות אלה של החלום ושל היאוש , על ההתמודדות ועל המתח ביניהן , הן האופציות שבנו מאז ועד עתה , הן את חיי המעשה של yimn הזאת והן את תרבותה וספרותה . עם זאת , בפרספקטיבה של מאה שנות ציונות , בנסיוני להתחקות אחר ראשיתו של החלום , מסתבר שנושאיו או תכניו כפי שעוצבו אז בספרות העלייה הראשונה , נתקבלו בביקורת על ידי העליות הבאות . במלים אחרות , תכני חלום אלה שהיו לסימני ההיכר של האתוס הלאומי ושל הזהות הישראלית , ואשר כל השנים הזינו את האקלימים האידיאולוגיים והיצירתיים השונים , נמצאו תמיד דחויים בהקשרה של העלייה הראשונה . ההתקבלות אז ועתה רק בעשור השנים האחרון זכתה ספרות העלייה הראשונה להכרתו ולתשומת ליבו של המחקר , והוא אף החל לגלות בה אותם תכני תשתית ^ "VKii ^ -pK פואטיים . עם זאת , היא עדיין אינה מוצגת על ידו במשמרת ספרותית העומדת בפני עצמה , אלא רק כתופעה המשלימה את ספרות חיבת ציון וספרות ההשכלה , או המטרימה את ספרות העלייה השנייה . מדוע נדחקה ספרות העלייה הראשונה ( שהיתה פופולרית בזמנה ) ממפת הספרות הארץ ישראלית והישראלית ? מדוע התעלמו ממנה במשך שנים רבות , בלי רצון להבין , שבספרות ראשונית מקומית , העונה על פונקציות הנגזרות ממעמדה ההיסטורי המפעים , לא הזדהתה עם האסכולות העבריות בגולה במעבר ממאה למאה . שהרי בניגוד לאסכולות אלה ( המהלך החדש , התחייה והתהייה , ( מנערת מעצמה ספרות העלייה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר