מבוא: הראשית שנשתכחה

עמוד:7

מבוא . הראשית שנשתכחה ספרות של שבט או ספרות של עם ? באחת מהתכנסויות "קלוב פאן" בתל אביב , נשא אשר ברש הרצאה , ( 1931 ) שלימים יפרסם אותה באוסף כתביו תחת הכותרת "ספרות של שבט או ספרות של . "עם הרצאה זו דנה בעתידה של הספרות העברית בארץ , ולמותר לציין כי נושא זה ( עתידה של הספרות העברית , הן בארץ והן בגולה , ( תמיד עמד על הפרק , ונדון מתוך תחושת דאגה , ואפילו חרדה . יתרה מזו . גם כאשר תססה הספרות העברית , במרכזים במזרח אירופה ( וורשה , אודסה ) ובמערבה ( ברלין , לונדון ) - בפעלתנות של סביבה יוצרת ומקבלת ( חבורות סופרים , כתבי עת , וקהל אוהד , ( לא רפתה אותה חרדה שהטעימה מצוקה של ספרות על סף הקץ , של בדידות היוצר 1 ללא קהל , של "למי אני . "עמל כך במרכזים היהודיים בגולה , ועל אחת כמה וכמה בארץ ישראל של העליות הראשונות . בהרצאתו אומר ברש : " כמדומני שספרותנו תצטרך בשנות העתיד הקרוב להשיב על השאלה , אם היא ספרות של שבט קטן , היושב באחת הפינות במזרח הקרוב , או ספרות של עם , שיש לה רוב האטריבוטים של ספרות . "עם מובן שברש מבקש לראות בעתידה של הספרות העברית בארץ - "ספרות של עם" במשמעות הכלל יהודית , העולמית : ספרותו של העם היהודי באשר הוא ( ולא ספרות רגיונאלית , שתבטא רק את הטריטוריה pNn ) ur' , n ^ ואת השבט היהודי הקטן המכונס בה ;( או כפי שהוא טוען שם : "כל ספרות שאינה מבטאת 2 פוטנציה של עם , של המונים , אי אפשר שתפעם בה רוח . "גדולה כך ב , 1931 אבל גם ב . 1897 חמש עשרה שנה מראשיתה של העלייה כל 3 הראשונה , כאשר מניין היהודים בא ^ היה כ 55 , 000 איש , דיבר על אליעזר בן יהודה א ^ ישראל כפוטנציאל למרכז תרבותי וספרותי של העם , ומלכתחילה היפנה את עיתוניו ( בעיקר השקפה , אבל גם הצבי ) לשני קהלי יעד , הקהל , VK-w-pKn וקהל הקוראים העבריים בגולה . אך בניגוד לברש החרד לגבי סיטואציה אפשרית שהספרות rpVx-u ^ pxn תתפקד כספרות שבט , ומנסה להפקיע אותה ממעמד זה - ספרות העלייה הראשונה אינה דוחה אפשרות זו . להפך . כספרות ששללה לחלוטין את העבר הגלותי , וביקשה להתנער כאן כספרות ראשונית של "יש , "מאין היא נהגה לא רק כספרות שבט , אלא חיפשה אחר פואטיקה של ספרות שבטית , בה ראתה את יעודה הזמני , הראשוני . כלומר , זו ספרות של שבט

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר