פתח דבר

עמוד:9

פתה דבר התאבדות ומעשי הרס עצמי אחרים אצל ילדים צעירים הינם עובדה קיימת . התופעה זוהתה אצל ילדים בני ארבע ואף קטנים יותר , למרות העדויות לקיומה התעלמו ממנה אנשי המקצוע בפסיכולוגיה ובפסיכיאטריה במשך שנים רבות . בשנים האחרונות גדלה המודעות לתופעה טראגית זו ולמרבה הצער אף עלתה שכיחותה . ספר זה משלב ומסכם את המידע המחקרי , הקליני והתיאורטי הקיים בנושא זה , על מנת להשיג שלוש מטרות עיקריות . האחת , לתאר את מגוון ההתנהגות של הרס עצמי אצל ילדים והיקפה . השניה , להשוות בין הרס עצמי של ילדים מתבגרים ומבוגרים . השלישית , להסביר את השורשים והמניעים של תופעה זו בילדים . כמו כן , יש בספר התיחסות לנושא האבחנה והטיפול . הדיון בענינים אלה מצביע על מספר כוונים . ילדים מגלים כמעט את כל טווח ההתנהגות של הרס עצמי , בדומה למתבגרים ומבוגרים . יש להם הבנה בסיסית ומציאותית של מושג המוות והתהליכים המעורבים בו והם יכולים לתכנן מעשה בזה מתוך מחשבה תחילה והבנת מהות המעשה . יש מספר נטיות אישיות שכיחות בקרב ילדים בעלי נטיות התאבדות , אך הגורמים העיקריים מצויים לא בתכונות אישיות אלא בתנאי חייהם . הגורמים בעלי העוצמה הרבה ביותר טמונים במערכת המשפחתית ובתהליכים משפחתיים הרסניים . תהליכים כאלה עלולים לדחוף את הילד אל ההתאבדות מבלי שיהיה אפילו מודע לסיבות התנהגותו זו . גורמים אלה הם המבדילים העיקריים בין התאבדות ילדים לעומת מבוגרים ובמידה מסוימת גם ממתבגרים . מובן איפוא כי גם האבחנה והטיפול בתופעה נעשים תמיד במערכת המשפחתית הרחבה . הידע וההבנה המצטברת והולכת לגבי התופעה מגובשים לקראת סוף הספר לניסוח מודל תיאורטי כוללני להסברת התאבדות בילדים עם השלכות לגבי טיפול . בפרק א' מתוארת אפיזודה של התנהגות אובדנית של ילדה בת שבע

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר