חברה, כלכלה ומשפט: הרהורים ביקורתיים

עמוד:971

בכל האמור לבניית "עיירות קבע" ללא התייעצות עם הקהילה ותוך נקיטת אמצעים אלימים בחסות הזכות "לאכוף את החוק" על מנת לעודד אותם אנשים לעבור לעיירות המתוכננות . " תוכנית הממשלה למגזר הבדואי , "בנגב שאושרה ביום , 9 . 4 . 2003 מייחדת תקציב של 1 . 175 מיליארד ש"ח , והיא פרושה על פני חמש שנים . התוכנית מייחדת תפקיד נרחב למנהל מקרקעי ישראל הן ב"פיתוח" למען האוכלוסייה הערבית הבדווית בנגב והן בהגשת " תביעות בעלות נוגדות במקרקעין כנגד תביעות בעלות שהוגשו על ידי הבדואים . " ... אכן , ניגוד האינטרסים שבתפקיד המוטל על מנהל מקרקעי ישראל מזדקר לאורך כל התוכנית הממשלתית . ניגוד אינטרסים זה מהווה נדבך אחד בלבד במרקם אי החוקיות העוטף את תוכנית הממשלה מכל צדדיה . מי שממונה על ביצוע התוכנית הממשלתית הוא השר אהוד אולמרט , שהתבטא בדבר תכליתה של התוכנית באופן שאינו משתמע לשתי פנים : 70 מנהל מקרקעי ישראל , באמצעות שלוחתו "הסיירת , "הירוקה נוהג גם לרסס מטעים של תושבים מהכפרים הלא מוכרים בטענה כי מדובר במסיגי גבול שפלשו לקרקע מדינה . נראה כי מנהל מקרקעי ישראל מפר את החוק בהשתמשו באמצעי זה דווקא , גם בהנחה כי טענתו הקניינית נכונה מהבחינה המשפטית . ראשית , המנהל פוגע באנשים תוך כדי ריסוס , ולא רק במטעים . שנית , הוא עושה זאת ללא התראה מוקדמת לבעלי המטעים ; ושלישית , המנהל נוקט באלימות זו זמן רב לאחר הסגת הגבול הנטענת . יוצא כי הריסוס של המנהל מהווה עברה פלילית לכאורה , עברה על , בין השאר , האיסור שבסעיף 336 ( שימוש ברעל מסוכן ) ובסעיף 452 ( היזק בזדון ) לחוק העונשין , . 1977-ז"תשל ראו גם י' אלגזי "מתנה לראש השנה" הארץ . 21 . 3 . 2003 השוו עם י' אפרתי "אין מנוס מהפקעה '' הארץ . 21 . 4 . 2003 הכותב , שהוא מנהל מנהל מקרקעי ישראל , מתרעם במאמרו על שבעלים ערביים של קרקע פרטית הנמצאת במצפים בגליל אינם מסכימים למכור את הקרקע שלהם למנהל . הוא גורס שעמדה זו מעכבת את מדיניות הממשלה "שבבסיסה הרצון לשנות את המאזן הדמוגרפי בגליל באמצעות הקמת יישובים קהילתיים חדשים והרחבתם של יישובים קיימים '' > שם , שם . < לשיטתו , יש לעשות שימוש בכלי ההפקעה למען השגת מטרה זו . במרס 2004 הוגשה עתירה לבג"צ נגד מדיניות של ריסוס יבולים חקלאיים של אזרחים ערביים בדוויים מהכפרים הלא מוכרים בנגב . בית המשפט הוציא צו ביניים האוסר את המשך הריסוס עד להחלטה אחרת בעתירה התלויה ועומדת לפניו ( ראו בג"צ 2887 / 04 אבו מריגם נ' מינהל מקרקעי ישראל ( עתירה תלויה ועומדת . « 71 ראו החלטת הממשלה מיום . 9 . 4 . 2003 72 ראו מכתב של עדאלה מיום 4 . 5 . 2003 אל ראש הממשלה ואל היועץ המשפטי לממשלה , המפרט את אי החוקיות של "תוכנית הממשלה בעניין המגזר הבדואי בנגב" ( עותק שמור אצל המחבר . ( נוסף לניגוד האינטרסים של מנהל מקרקעי ישראל , המכתב כולל טענות של

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר