זקנה וזכויות כלכליות וחברתיות: יחסי־הגומלין בין הזדקנות החברה הישראלית ובין מעמדן של הזכויות הכלכליות והחברתיות במשפט הישראלי

עמוד:901

אדם זכאי לקצבה אם היה מבוטח במשך מאה ארבעים וארבעה חודשים ( רצופים או לא רצופים ) או לא פחות משישים חודשים שבהם היה מבוטח במקרים מיוחדים . דרישה אחרונה שראוי להזכירה הינה חובת הפרישה מעבודה . מלכתחילה , תנאי לקבלת קצבת הזקנה היה פרישה מוחלטת מכל משלח יד . המציאות , שבה לא אפשר גובה הקצבות כשלעצמן קיום בכבוד , גררה מצב שבו זקנים נאלצו בפועל להמשיך לעבוד . לפיכך , באופן הדרגתי , הכיר החוק בזכות להמשיך לעבוד ללא שלילת הזכות לקבל קצבת זקנה , אך זאת תוך הגבלת ההכנסה למירב שמעליו הזכאות לקצבת זקנה מופחתת . לפיכך , ניתן להמשיך כיום לעבוד אף לאחר גיל הפרישה ללא אובדן הזכות לקבל קצבת זקנה , אך כפוף לכך ששיעור ההכנסה העולה על ההכנסה המרבית המוגדרת בחוק ביטוח לאומי מנוכה מקצבת הזקנה . המכלול של מערך הדרישות המצומצם והפשוט של תושבות , גיל ותקופת אכשרה יצר מציאות שבה היקף הכיסוי הסוציאלי של אוכלוסיית הזקנים על ידי קצבות הזקנה מתקרב לכיסוי מלא ושלם של כלל הזכאים . ברם , דרישות הסף לזכאות לקבלת קצבות הזקנה הינו רק מימד אחד של ההסדרה החוקית . אחד הממדים החשובים ביותר של קצבות הזקנה הוא שוויין הכלכלי . שווי זה מורכב למעשה משני רכיבים : גובהן האבסולוטי - מה גובה הסכום הכספי החודשי שאדם מקבל ; וגובהן היחסי - כיצד סכום זה עומד ביחס לרמת החיים של כלל האוכלוסייה , דבר הבא לידי ביטוי בגובה השכר הממוצע במשק . מלכתחילה נקבעה רמתה של קצבת הזקנה לחמש עשרה לירות לגימלאי בודד . באותה שעה היה סכום זה קרוב ל 25 ° / 0 מהשכר הממוצע במשק , והיה אמור לאפשר קיום בכבוד אף ללא כל הטבה כספית נוספת . עם חלוף הזמן נשחק ערכה היחסי של הקצבה בשל היותה צמודה למדד המחירים לצרכן , ולא לשכר הממוצע . בפועל , בשנות השישים והשבעים , נשחק ערכה הריאלי של קצבת הזקנה ביותר מ , 50 ° / 0 והגיע לכדי 10 % מהשכר הממוצע . בתגובה על שחיקה זו תוקן החוק , וקצבת הזקנה הוצמדה בשנות השבעים לשכר הממוצע במשק , אך הפעם לשיעור הנמוך באופן ניכר מהשיעור המקורי - רק לכדי 16 % מהשכר הממוצע ליחיד ו 24 ° /» לבני זוג עם מפרנס יחיד . לבסוף , יש לציין כי החוק מאפשר להוסיף לסכומים בסיסיים אלה תוספת בגין ותק ביטוחי , כך שקצבת הזקנה יכולה להגיע בפועל לשיעור הגדול ב 50 ° / 0 נוספים מהקצבה הבסיסית , דהיינו לכ 25 ° 0 / מהשכר הממוצע במשק ליחיד ולכ 36 ° / 0 לבני זוג . 21 ראו סעיף 246 לחוק . 22 ראו א דורון "המחסומים בדרך לקבלת קצבת וקנה מהביטוח הלאומי בשנות ה 50 וה - 60 פרישה חלקית וצמצום העבודה" עיונים בתקומת ישראל ט . 395 ( 1999 )

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר