פמיניזם חברתי וזכויות חברתיות של נשים

עמוד:880

עבודה וללא תשלומי פנסיה כאחד עד לגיל הפרישה המוצע החדש . זאת בהתחשב בעובדה שנשים מבוגרות הן אוכלוסייה ששוררת בה אבטלה בשיעורים גבוהים יחסית . נשים אלו עלולות להיוותר ללא מקור הכנסה עד הגיען לגיל הפרישה ( המאוחר יחסית , ( שבו קמה הזכאות לתשלומי פנסיה . גם חוקים נוספים שתכליתם להבטיח רמת קיום מינימלית כוללים הסדרים שפרטיהם לגבי גברים ונשים שונים . אחד החשובים שבהם הוא חוק הבטחת הכנסה , , 1981-א"תשמ המעניק גמלה לזכאים שהכנסתם אינה עולה כדי המינימום שנקבע בו . חוק זה , שחשיבותו לגבי נשים שרמת הכנסתן נמוכה הינה ברורה , משקף אף הוא את ההבחנה הקיימת בין גילאי הפרישה של נשים וגברים , מאחר שגיל הפרישה הוא הגיל המרבי לזכאות ( בסעיף > 2 א . « 40 נוסף על כך , סעיף ( 5 ) 2 לחוק מקנה את הזכות להבטחת הכנסה לאם שבהחזקתה ילד צעיר , אך לגבי גבר הוא מתנה אותה גם בכך שהוא "הורה , "יחיד ואילו לפי סעיף ( 6 ) 2 לחוק , הזכות מוקנית ל"אלמנה ואם לילד שנמצא עמה , "ובהחזקתה אך לא לאלמן . הבחנות אלה מקילות לכאורה עם נשים , אך משקפות למעשה את חלוקת התפקידים המסורתית במשפחה . הן מיועדות להבטיח קיום מינימלי לנשים המטופלות בילדים קטנים והמוגבלות מטעם זה במציאת עבודה . בהתאם לכך , אימהות לילדים קטנים הוכרו כזכאיות להבטחת הכנסה גם אם אינן עובדות . שאלה נפרדת היא אם נשים שלהן ילדים גדולים יותר ( מעבר לגיל הקבוע בחוק ) יכולות להיות פנויות לעבודה , ובהתאם לכך אינן צריכות להיות זכאיות להבטחת הכנסה אם סירבו לעבודה שהוצעה להן ; זאת בהתחשב באורכו של יום הלימודים הנוהג במערכת החינוך ובגיל הזכאות לחינוך חינם . חשוב להוסיף כי יישומו של חוק הבטחת הכנסה כולל תנאים המקשים על ניעות ( מוביליות ) חברתית , ולכן פוגעים יותר בנשים באופן יחסי . כך , למשל , סעיף ( 4 ) 3 לחוק מסייג את הזכאות על פיו לתלמידים במוסדות שנקבעו בתקנות . בפועל , סייג זה מתייחס לכל המוסדות להשכלה 81 להלן ; חוק הבטחת הכנסה . 82 סעיף ( 5 ) 2 לחוק הבטחת הכנסה התייחס במשך שנים רבות לגיל שבע . אולם כחלק ממדיניות של "הקשחה" בתנאי הזכאות להבטחת הכנסה , הורד הגיל לשנתיים . ראו סעיף 02 ) 17 א < 50 לחוק ההסדרים במשק המדינה ( תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים , ( 2003 . 2002-ג"תשס השאלות הנשאלות לגבי יכולתה של אם המטופלת בילדים רכים למצוא עבודה שממנה תתפרנס ( יכולת שעליה מבוססת ההצדקה לסיוג זכאותה להבטחת הכנסה . ( מתעוררות ביתר שאת בהקשר זה . הורדת גיל הילדים שטיפול בהם מקנה זכאות להבטחת הכנסה מתעלמת מהיעדר זכאות לחינוך חינם לילדיהן של האימהות הנדרשות כעת לצאת לעבודה . עתירה בעניין זה הוגשה בסיועה של עמותת איתך . ראו בג"צ 1433 / 03 בחטין נ' משרד האוצר ( עתירה תלויה ועומדת . (

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר