אנשים עם מוגבלויות - בין זכויות חברתיות לצרכים קיומיים

עמוד:829

מעשיים בתחום הזכויות החברתיות , שבו המדינה מתבקשת להעניק שירותים ייחודיים לקבוצה מוגדרת . יש להכיר איפוא במחיר של הסדרה מסוג זה . > ד < השילוב במסגרות נורמטיביות : נושא השילוב מצוי בליבו של המאבק לשוויון של אנשים עם מוגבלות . בעת חקיקת החוק נקבעו הוראות אחדות שמהן ניתן ללמוד על רעיון השילוב העומד בבסיסו . סעיף 2 לחוק , המגדיר את מטרותיו , קובע כי החינוך נועד בסופו של דבר להקל על שילוב הילד בחברה ובמעגל העבודה , אך הסעיף האופרטיבי העוסק בכך הוא סעיף > 7 ב , < המורה כי : "בבואה לקבוע השמתו של ילד בעל צרכים מיוחדים , תעניק ועדת השמה זכות קדימה להשמתו במוסד חינוך מוכר שאינו מוסד לחינוך . "מיוחד בהמשך הוא מורה שאם החליטה על השמה במוסד חינוך רגיל , "תמליץ הועדה על טיפולים או שיעורים מיוחדים שיינתנו לו באותו מוסד" ( םעיף קטן > ג . « הבעייתיות בתחום זה נוצרה בשל המדיניות שהפעיל משרד החינוך שלפיה זכאות לשירותי חינוך מיוחד הוכרה רק במסגרות החינוך המיוחד > בין אם מדובר בבית ספר לחינוך מיוחד ובין אם בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל . ( הפרקטיקה שהתפתחה בתחום זה הולידה הבחנה בין ילדים שעניינם מועבר לוועדת השמה הפועלת לפי חוק החינוך המיוחד , ואשר יכולה לקבוע את זכאותם לקבל שירותי חינוך מיוחד בבתי םפר או בכיתות מיוחדות , לבין ילדים שעניינם נידון והוכרע על ידי "ועדות , "שילוב שהן ועדות לא פורמליות שעסקו בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגילות והמליצו על מתן סיוע שעות" ) חינוך ( "מיוחד במסגרות אלה . פרקטיקה זו נבעה ממחלוקת משפטית בנוגע לפרשנות של חוק חינוך מיוחד : מצד אחד , סעיף 2 לחוק קובע כי ילד בעל צרכים מיוחדים זכאי לחינוך מיוחד חינם במוסד לחינוך מיוחד באיזור מגוריו , אך מצד אחר עמדו הוראות סעיפים > 7 ב < ןזזט ; הנזכרים לעיל , שהשתמע מהן כי יש לתת העדפה להשמה במסגרת חינוך רגילה ולהמליץ על "טיפולים ושיעורים מיוחדים" שיינתנו לילד באותה מסגרת רגילה . במשך שנות התשעים היו מקרים אחדים שהגיעו לידי התדיינות בעניין זה לפני בית המשפט העליון ונפתרו ברמה הפרטנית , בדרך כלל באמצעות פשרה והסדר בעניין הנידון . המצב המשפטי בסוגיה זו נותר לא ברור עד שהוגשה עתירה לבג"צ מטעם ארגון ית"ד ( ארגון ילדי תסמונת דאון ) וחמישים וארבע משפחות לילדים עם תסמונת דאון . עתירה זו עוררה את שאלת זכאותם לקבלת שירותי חינוך מיוחד במסגרת כיתות רגילות . בבג"צ 2599 / 00 ארגון יתד נ' משרד החינוך התבקש בית המשפט העליון להכריע בשאלה הבאה ( כהגדרת בית המשפט ] " : ( האם ] ילדים בעלי צרכים מיוחדים זכאים לחינוך מיוחד חינם במוסד או

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר