אנשים עם מוגבלויות - בין זכויות חברתיות לצרכים קיומיים

עמוד:826

. 2 חינוך דבר החקיקה המרכזי העוסק בזכות לחינוך של ילדים עם צרכים מיוחדים הוא חוק החינוך המיוחד , 1988-ח"תשמ ( להלן : חוק חינוך מיוחד . ( בתחום החינוך לילדים עם מוגבלות באות לידי ביטוי חלק מהתפיסות המחודשות של עקרון השוויון , והדיון בו מזמן אפשרות לחדד את הסוגיות הבאות : א . מקומו של סינגור הורים ושל ארגוני זכויות בקידום הזכות לחינוך ; ב . הגדרת המושג "חינוך , "מיוחד השונה מן ההגדרה המקובלת של מונח זה ; ג . היתרונות והמגבלות של הכרה בזכות חברתית לילדים עם מוגבלויות בדרך סטטוטורית ; ד . הקשיים ביישום עקרון השילוב הלכה למעשה ; ה . מקומה של התדיינות משפטית בקידום הזכות לחינוך . > א < סינגור הוריים לחקיקת ח 1 ק ז / יטך ט , י ; 7 / 77 חוק חינוך מיוחד נחקק בעקבות יוזמה של קבוצת הורים לילדים עם מוגבלות שביקשה לחוקק חוק מיוחד בתחום זה בישראל , בדומה לחקיקה הקיימת בארצות הברית . עד לאותה עת לא הוסדר החינוך המיוחד בחוק ספציפי , אלא נכלל בהסדרים החקיקתיים הכלליים בתחום החינוך . הקבוצה יצרה קשר עם חברי כנםת ( ובראשם חברת הכנסת דאז אמירה סרטני ) ופעלה לקידום חקיקת חוק מיוחד שיקבע את זכאותו של ילד עם צרכים מיוחדים לחינוך מיוחד , החידוש העיקרי בחוק חינוך מיוחד היה הגדרת המושג חינוך בהקשר של "ילד חריג" ( כהגדרתו אז בחוק , ( והוא קבע - אם כי בלשון חלשה יחסית - את העדפת המסגרת המשלבת על המסגרת הייחודית . חוק החינוך המיוחד היה דבר החקיקה המקיף הראשון שנחקק ביוזמת קבוצת פעילים מקרב החברה האזרחית . היוזמים סברו כי הדגם שאומץ בארצות הברית בתחום זה הוא הדגם הראוי , ולפיכך הציעו 30 חלק ניכר מן הפעילות בתחום החינוך המיוחד בשנים שחלפו מאז נחקק נגע ב"שימוש יתר" שנעשה בו כלפי קבוצות ויחידים שאינם אוכלוסיית היעד של החוק . כך נטען , למשל , כי ילדים עם בעיות התנהגות או עם קשיים רגשיים , ובמיוחד ילדים משכונות מצוקה או ילדים עולים , מופנים באופן קל וללא מנגנוני בקרה למסגרות החינוך המיוחד , ובכך פוחתים סיכוייהם להתקדם ולהשתלב בחברה . ראו בעניין זה ת"פ ( כ"ס ) 2352 / 91 מ"י נ' דוראני ( פםק דינו של השופט מועלם , מיום , 3 . 3 . 92 עותק שמור אצל המחברת . ( במאמר זה לא אעסוק בהיבט זה של החינוך המיוחד . 31 החוק האמריקאי ששימש כדגם היה : ; I 975 ( P . L . 94-142 ) The Education of all Handicapped Children Act of ששמו הוחל ף V 32 . Individuals with Disabilities Education Act למעלה מעשור לאחר מכן הובילה קבוצת הורים נוספת - , "עוצמה" משפחות של נפגעי נפש , את חקיקתו של חוק שיקום נכי נפש בקהילה , . 2000-ס"התש

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר