אנשים עם מוגבלויות - בין זכויות חברתיות לצרכים קיומיים

עמוד:825

בהגדרה מסוימת לבין מצבים שמחוץ להגדרה . המשפט צריך להכריע אם התקשרות מסוימת עולה כדי , "חוזה" אם התנהגות מסוימת מהווה , "רשלנות" אם אדם הינו "בר , "אחריות אם הינו בעל "זכאות" לקבלת הטבה , וכדומה , הגבולות במשפט צריכים להיות ברורים , ומצבי ביניים עמומים אינם מתיישבים עם משטר המבקש לשרטט תיחומים ברורים ויציבים להגדרות הכלולות בו . כפי שהוסבר לעיל , הגישה הביקורתית למוגבלות מותחת ביקורת על הגישה המעניקה הגדרה ברורה למוגבלות , כאילו מדובר בתכונה מהותנית אוניוורסלית , ולא קטיגוריה הנוצרת מכוח הגדרות חיצוניות . עם זאת ניתן לראות כי לדרישה לעמוד בהגדרה נוקשה של מוגבלות יש השלכות שונות במצבים מסוימים . כאשר אנו עוסקים בהגבלת חירותם של אנשים עם מוגבלות , כגון בכפיית אשפוז פסיכיאטרי , בהרחקה לא רצונית למוסד לאנשים עם פיגור , בהעברה למוסד חינוך מיוחד בניגוד לעמדת הורים , הגדרה נוקשה ל"אדם עם מוגבלות" יכולה להוות הגנה מפני פגיעה בלתי צודקת בזכויות . כך , למשל , על מנת לאשפז אדם בבית חולים פסיכיאטרי , על הגורם המבקש זאת לעמוד בהגדרת "חולה , "נפש ועל מנת לכפות העברה לחינוך המיוחד , על ועדת השמה להגדיר ילד כ"ילד עם צרכים מיוחדים" . הצורך לעמוד בנטל זה מעניק איפוא ערובה מסוימת מפני פגיעה מצד בעל הכוח או הסמכות . לעומת זאת , כאשר אנו עוסקים במטריה שבמהותה זכויות , "חיוביות" הבאות להטיל על המדינה חובה לספק שירות מסוים , הטבה כספית או מצרך המכונים "זכויות , "חברתיות קיומה של הגדרה נוקשה עלול להוות חיסרון . במקרה זה יש צורך לעמוד בהגדרה כתנאי לקבלת השירות / ההטבה , ומי שאינו עונה על דרישה זו ואינו נכלל בגדרה ימצא עצמו מחוץ לתחום הזכאות . כך , על מנת שילד יקבל שירותי חינוך מיוחד עליו להיות מוכר כ"ילד עם צרכים מיוחדים" על פי הגדרת החוק ; על מנת לזכות בגמלת שירותים מיוחדים יש לעמוד בדרישות סף המוכיחות נכות תפקודית מעל רמה מסוימת , וכדומה . בנסיבות אלה ההגדרה היציבה / הנוקשה הינה בעייתית לא רק במישור התיאורטי- העיוני , אלא יש לה גם משמעויות מעשיות . 27 ראו בעניין זה , למשל : 28 . Theoretical Inquiries in Law ( vol . 3 , no . 2 , 2002 ) 545 Probelmatic in the Application of Objective Standard s in Contract Law " M . Mautner "Contract , Culture Compulsion or : What is So ראו דיון להלן בפרק ג 2 למאמר . 29 ראו להלן בפרק ג 2 למאמר .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר