זכויות חברתיות־כלכליות ואיכות הסביבה

עמוד:745

דוגל בה . הדורות הבאים , כמו הטבע , הם "אילמים" וזקוקים למתווך על מנת להשמיע את קולם . מוסד "נציב הדורות הבאים" בא לגשר על הפער האמור על ידי יצירת גוף שיופקד על בדיקת ההשלכות העתידיות של הצעות חקיקה . לפי סעיף 32 לחוק הכנסת , יחווה הנציב את דעתו על הצעות חוק הנידונות בכנסת שמצא בהן עניין מיוחד לדורות הבאים , והוא גם רשאי להגיש ביוזמתו דינים וחשבונות עם המלצותיו בנושאים שיש בהם עניין מיוחד לדורות הבאים . מוסד הנציב מהווה דוגמה מעניינת לאופן שבו קהילה פוליטית יכולה לשלב במסגרתה קהילות שנתפסו באופן מסורתי כעומדות מחוץ למארג הפוליטי . מחויבות אמיתית לעקרונות של אקולוגיה פוליטית מצריכה אם כך הכנסת שינויים משמעותיים בדרך פעולתם של המוסדות הסביבתיים בישראל . אין בכוונתי להציע במסגרת מאמר קצר זה תוכנית מפורטת לשינוי כזה ; מטרתי היתה להצביע על חסר משמעותי במוסדות הסביבתיים הקיימים , שמחייב תיקון ומחשבה . ה . אפילוג : על העיוורון , שוב מטרתו העיקרית של מאמר זה היתה להצביע על נקודות העיוורון של התזה של "זכויות חברתיות" - בהקשרה הסביבתי . ביקשתי להמריץ את אלה המשתמשים בתמה האמורה לעיין שוב בהבחנות ( distinctions ) המשמשות להצדקת התמה וביישומיה השונים . ככל שתמה זו צוברת כוח סימבולי בשיח הישראלי כן קטן התמריץ לעסוק בהתבוננות ביקורתית כזו . התמה החלופית של "אקולוגיה פוליטית" אינה "נקייה" כמובן מנקודות עיוורון משלה . במובן זה , 47 מכוח חוק הכנסת ( תיקון מס' , ( 14 . 2001-א"תשס בהמשך להצעת חוק הכנסת ( תיקון מס' < 15 ( נציב הדורות הבאים לכנסת , < , 2000-א"תשס הצ"ח 48 . 2927 הנציב גם רשאי לחוות את דעתו על חקיקת משנה , המובאת לאישור ועדה מוועדות הכנסת או להתייעצות עם ועדה מוועדות הכנסת , שמצא בה עניין מיוחד לדורות הבאים ( סעיף ( 2 ) 32 לחוק הכנסת . ( סעיפים 34 ו 35 לחוק זה יוצרים את המסגרת הפרוצדורלית שבגדרה יפעל הנציב , ואף מקנים לו סמכות לדרוש מידע מגופים שלטוניים . 49 המשרד לאיכות הסביבה חידש לאחרונה את אתר הבית שלו באופן שמעיד על מחויבות גדולה יותר לערכים של שקיפות ושיתוף . צעד זה עולה בקנה אחד עם המגמות המשפטיות שהצבעתי עליהן לעיל , אם כי אין בו די כשלעצמו . 50 ראו : . N . Luhmann The Realityof the Mass Media ( Stanford , 2000 ) 119

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר