זכויות חברתיות־כלכליות ואיכות הסביבה

עמוד:731

שיפוטית אקטיביסטית . טענה זו מבטאת ספק עמוק בדבר יכולתו של מהלך חוקתי , כגון זה הכלול בהצעת החוק הישראלית , להביא לידי שיפור משמעותי באיכות הסביבה ללא רפורמה מנהלית רחבה שתעגן את החשיבה הסביבתית בכל רבדיה של הביורוקרטיה השלטונית . טענתי בדבר מוגבלותה של ההגנה החוקתית מחייבת הסבר נוסף . עתירה לסעדים סביבתיים נגד המדינה מעוררת שאלות קשות . שאלות אלה מתעוררות גם בהקשר של זכויות חברתיות . "קלסיות" נניח , למשל , כי בהסתמך על סעיף < 1 > 2 להצעת חוק יסוד : איכות הסביבה , תוגש לבית המשפט הגבוה לצדק עתירה נגד המשרד לאיכות הסביבה , משרד הבריאות ונציב המים שעניינה זיהום מקרקעי הציבור ומי התהום כתוצאה מדליפת בנזין וסולר מתחנות דלק . במסגרת העתירה יתבקש בית המשפט להורות למשיבים לפעול על מנת לברר את היקף התופעה , להפעיל את הסמכויות הנתונות להם בחוק על מנת לסגור את התחנות המזהמות ולהורות לגופים שהפעילו את התחנות האמורות להחזיר את המצב לקדמותו . כיצד בית המשפט אמור להכריע בסוגיה זו ? אף שמדובר בבעיה סביבתית חמורה , שמעוררת שאלות קשות מתחום בריאות הציבור - בהווה ובעתיד , יתקשה בית המשפט לפסוק בעתירה כגון זו . הקושי המרכזי שיעמוד לפני בית המשפט הוא היעדר כלים נאותים שיסייעו בידו להעריך את ההשלכות החברתיות של הסעדים המבוקשים בעתירה . להשלכות אלה שני פנים . ראשית , הן משקפות את העלות הישירה של הסעדים ; במקרה שלנו - עלות הבירור , העלות של הסרת המפגע ועלות האכיפה ( בעיקר - עלות ההתדיינות המשפטית 14 אני מניח כאן במובלע שזכויות חברתיות כלכליות ניתנות לאכיפה על ידי בתי המשפט . הנחה זו אינה מובנת מאליה . ראו בהקשר זה : . Working Paper No . 12 , at p . 3 Rights ? Lessons from South Africa" ( 2000 ) Chicago Public Law and Legal Theory c . R . Sunstein "Social and Economic ניתן לעיין במסמך באתר האינטרנט : . www . law . uchicago . edu / academics / publiclaw ] ( last visited on 9 / 9 / 2003 ) [ URL : http : // 15 חשוב להדגיש כי הטיעון דלעיל מבקש להצביע על מגבלותיו של הפיקוח החוקתי - הטענה אינה שפיקוח כזה הוא חסר ערך . 16 החוקים החשובים בהקשר זה הם חוק שמירת הניקיון , 1984-ד"תשמ ( להלן : חוק שמירת הניקיון ;( חוק המים , 1959-ט"תשי ( להלן : חוק המים ;( ופקודת בריאות העם , 1940 ( להלן : פקודת בריאות העם . ( 17 ראו למשל סמכות השר לאיכות הסביבה והרשות המקומית להוציא צו ניקוי כאמור בסעיפים 13 ב > א ) ו > א < 1 לחוק שמירת הניקיון ( בהתאמה , ( סמכות נציב המים בסעיף 20 ז לחוק המים להוציא צו לתיקון המעוות , וסמכות הרשות הסניטרית המקומית לפי סעיף 54 לפקודת בריאות העם לדרוש סילוק מפגע . מאחר שחלק מהסמכויות נתונות בידי הרשות המקומית , העתירה תצטרך להיות מופנית גם נגד אותן רשויות מקומיות שתחנות דלק פועלות בשטחן .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר