הזכות לחיי משפחה ולנישואין (אזרחיים) - משפט בינלאומי ומקומי

עמוד:714

לאותם מקרים בודדים שבהם הדין האישי של שני הצדדים מכיר בנישואין כאלה . ( לפי הדין היהודי , נישואין בין יהודים לשאינם יהודים בטלים מעיקרם . הקבוצה השלישית היא זו של פ 0 ול החיתרן " . גם כאשר שני בני הזוג הינם יהודים , ישנם בדין הדתי איסורים שונים המגבילים את זכותם להינשא . זוגות כאלה הינם "פסולי , "חיתון שכן אין הם יכולים להינשא לפי דיני מדינת ישראל . ניתן לסווג את המניעות להינשא לשלושה סוגים על פי תוצאותיה : > א < נישואין הבטלים מעיקרם : בסוג זה נכללים , בין היתר , נישואין שניים של אשת איש ויחסי עריות ; > ב < ספק קידושין : מקרים שקיים בהם ספק בדבר תוקף הנישואין , ומפאת ספק זה ( היכול להתעורר , למשל , במקרה של קידושין פרטיים או נישואין אזרחיים שנערכו בחוץ לארץ ) האשה זקוקה לגט כדי להינשא לאחר ; > ג < נישואין אסורים התופסים בדיעבד : בקטיגוריה זו ( שתוצאתה כפיית גירושין על בני הזוג ) נכלל , בין היתר , האיסור על נישואי כוהן עם גרושה , חלוצה או גיורת . לקבוצות אלה יש להוסיף כרבע מיליון עולים 175 רובינשטיין , לעיל הערה , 144 בע' . 440 176 שלו , לעיל הערה , 61 בעי . 472 עם זאת , המחוקק החילוני קבע דרך להתרת נישואי תערובת בחוק השיפוט בעניני התרת נישואין ( מקרים מיוחדים , ( . 1969-ט"תשכ חוק זה חל גם על חסרי דת או בני עדות דתיות בלתי מוכרות . עם ואת אין לבתי המשפט האזרחיים ולבתי הדין הדתיים של העדות הנוצריות סמכות להפקיע נישואין של בני זוג נתינים זרים ששניהם חברי עדה נוצרית המקיימת בארץ בית דין דתי מוסמך . הפליה זו אינה מוצדקת והיא חסרת כל היגיון . ראו רובינשטיין ומדינה , לעיל הערה , 162 בע' ; 300 מ' שאווה "כללי השיפוט וברירת הדין בענייני התרת נישואין" עיוני משפט א > תשל '' א < . 142-141 , 125 177 שלו , שם , בע' 178 . 476 שיפמן , לעיל הערה , 35 בע' . 199 הילד שנולד מיחסים כאלה הוא בבחינת ממזר , האסור בנישואין לבן ישראל ומותר רק לממזר כמותו או לגר . ראו שלו , שם , בע' 179 . 479 שלו , שם , בע' . 477 גם המקרה של יבמה שנישאה ללא חליצה מעורר ספק . דיני הייבום והחליצה הם דוגמה נוספת לאופן שבו הדין הדתי פוגע יותר באשה . לפי כללים אלה , כאשר הבעל נפטר מבלי להוליד ילדים , ונשאר אחריו אח , חייב אחי הבעל , לפי דין תורה , לשאת את אלמנת אחיו לאשה . אם אינו חפץ לעשות כן , האלמנה אסורה בנישואין לאחר כל עוד לא חילץ אותה . אף על פי שתקנות הרבנות בישראל קובעות שהייבום אסור ( כלומר , אין האח יכול לשאת את האלמנה , ( הן מחייבות עדיין חליצה כדי שהאשה תוכל להינשא שוב . חובה זו מכפיפה את האשה לרצונו הטוב של אחי בעלה . שם , שם . 180 בקטיגוריה זו נמנים עוד : אשת איש שזינתה תחת בעלה , האסורה הן לבעלה והן לבועלה ; ממזר שנישא לישראלית וישראלית שנישאה לממזר ; גרושה הנישאת מחדש לבעלה הראשון אחרי שהיתה נשואה בינתיים לאיש אחר ; גרושה או אלמנה , שנישאה בתשעים הימים

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר