הזכות לתרבות בחברה ליברלית ובמדינת־ישראל: לחיות את הסתירות

עמוד:660

יהודי על פי חוק זה מקנה לו אפשרות לעלות ארצה ולקבל אזרחות ישראלית , על כל המשתמע מכך . סעיף 4 ב לחוק השבות קובע כי יהודי , לעניין חוק זה , הוא "מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר , והוא אינו בן דת . "אחרת רכיביה של הגדרה זו מעוררים שאלות 171 פרשניות קשות וסבוכות . השאלה שנתמקד בה היא : האם הגיור הנקוב בהגדרה חייב להיות גיור על פי ההלכה היהודית האורתודוקסית , או שמא הוא יכול להיות גם גיור רפורמי או קונסרווטיבי ? כאמור , שאלה זו היא שאלה רגישה מאין כמותה בחברה הישראלית . הנה כי כן , המדינה מקדמת את המטען התרבותי היהודי . האם היא יכולה במסגרת קידום זו ( במסגרת הלאומית ) לקרם את המטען התרבותי האורתודוקסי בלבד ? האם עליה לקדם מטענים תרבותיים יהודיים אחרים ? המחויבות לפלורליזם ולסובלנות משמיעה את התשובה לשאלה הפרשנית של מי הוא יהודי במסגרת חוק השבות . מדינת ישראל אינה יכולה לקבוע כי שערי הארץ יהיו נעולים בפני הקהילה הרפורמית או הקונסרווטיבית הפועלת בארצות הברית , בארגנטינה וברוסיה . אין היא יכולה לקבוע כי רק יהודים אורתודוקסיים יוכלו לעלות אליה . אם כך תחליט , היא תחטיא את התכלית של חוק השבות , שהוא חוק לאומי בעיקרו . על כן , במסגרת זו , עליה לשמר את מחויבותה הלאומית , ומחויבות זו היא ללאום היהודי הכולל , על הקבוצות התרבותיות השונות שבתוכו . זו מחויבות לפלורליזם בתוך היהדות . למעשה , כך המדינה נוהגת כיום . מי שהוא , למשל , תושב ארצות הברית שעבר גיור רפורמי או קונסרווטיבי , הצטרף שם לקהילה יהודית ומבקש כעת לעלות לישראל זכאי לעשות כן כיום . הוויכוח הגדול הוא מה דינו של מי שעבר את הגיור כאן בישראל , או שעבר גיור בעודו תושב הארץ , אך נסע לחוץ לארץ על מנת להתגייר שם . שאלה זו תלויה ועומדת כיום במלוא חריפותה בבית המשפט העליון . זו שאלה קשה מאוד . ברור שאין זה רצוי שבית המשפט יכריע בה . מבחינה זו , היה טוב אילו היתה הכנסת מאמצת את הפתרון של ועדת נאמן , שהציעה כי המתגיירים בארץ ילמדו במכון ללימודי יהדות שבו יילמדו מגוון הזרמים השונים ביהדות , ויעברו גיור בבית דין אורתודוקסי . זה פתרון מאוזן הזוכה בתמיכה ציבורית רחבה . זה גם פתרון שעולה בקנה אחד עם המחויבות לסובלנות , שהרי הוא משמיע ויתורים והשלמה הדדית של 170 ראו סעיף 2 לחוק האזרחות , 171 . 1952-ב"תשי ראו בג '' צ 265 / 87 ברספורד נ' משרד הפנים , פ '' ד מג 172 . 838 , 793 < 4 > בג"צ 72 / 62 רופאיזן נ' שר הפנים , פ"ד טז 173 . 2445 , 2437 , 2428 ראו לעיל הערה 174 . 91 בג"צ 2859 / 99 מקרינה נ' שר הפנים ( עתירה תלויה ועומדת 175 . ( ראו הצעת חוק גיור ממלכתי אחיד והמכון ללימודי היהדות , 1998-ח"התשנ > לא פורסמה . (

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר