הזכות לתרבות בחברה ליברלית ובמדינת־ישראל: לחיות את הסתירות

עמוד:621

משתנות של הצלחה . נבחן במאמר את הפתרון הישראלי , נשווה אותו לפתרון הליברלי ונעמוד על מורכבותו . ספר זה עוסק בזכויות כלכליות , חברתיות ותרבותיות . קיימות נקודות דמיון ושוני בין הזכות לתרבות , שבה נעסוק במאמר זה , לבין זכויות הרווחה . תרבותו של אדם היא מרכיב חיוני ביותר בחייו . תרבות היא זהות , והיא מעצבת את תפיםת עולמנו באופן עמוק ביותר . תרבות חשובה לו לפרט כמזון , בריאות ומדור . אלא שבעוד אנו , התומכים במדינת רווחה , מקבלים בברכה מעורבות משמעותית של המרעה כמי שאמורה לדאוג לאלה שאין להם צורכי רווחה בסיסיים , הרי שהמעורבות של המדינה במימוש התרבותי של הקבוצות התרבותיות השונות הפועלות בחברה היא עניין מורכב יותר . רבים מתנגדים למעורבותה ורואים בה מעורבות הרסנית . נבחן מעורבות זו מזווית הראייה של התיאוריה הליברלית ומזווית הראייה של החוקתיות הישראלית , על המורכבות שהן מעוררות . ב . השתייכות קבוצתית תרבותית וההכרה בחשיבותה . 1 משמעות ההשתייכות לקבוצה תרבותית ההוויה האנושית מורכבת כאמור מקבוצות . החשובות שבהן הן קבוצות תרבותיות . קשה למצוא כיום חברה המורכבת מקבוצה תרבותית אחת . יש מי שספרו ומנו כחמשת אלפים קבוצות אתניות , המדברות בכשש מאות שפות , הפועלות בעת הזאת ברחבי תבל . כל הקבוצות נבדלות זו מזו , מי יותר ומי פחות . מהי מהותה של ההשתייכות לקבוצה האתנית ? או לקבוצה דתית ? מהי החשיבות שבהשתייכות לגזע או ללאום ? הכתיבה בתחום זה שמה כיום את הדגש במשמעות הסובייקטיבית של ההשתייכות הקבוצתית התרבותית , כלומר בצורה שבה חברי הקבוצה תופסים עצמם ושבה אחרים תופסים אותם . באופן כללי ניתן לומר כי להשתייכות הקבוצתית התרבותית יש שני ממדים בולטים . המימי הראשון " . קיומה של שפה משותפת ( במובן הרחב ) - שפה תרבותית - בין חברי הקבוצה . זו שפה מכוננת . היא הנותנת ; 1995 ) 1 W . Kymlicka Multicultural Citizenship ( New York , D . Miller & A . Ryne eds ., לנתונים ברוח זו , ראו גם אצל : . Discrimination ( Westport , 1985 ) 199 V . Van Dyke Human Rights , Ethnicity , and

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר