הזכות לקבל חינוך - מעמדה והיקפה בישראל

עמוד:578

חינוך יש אינטרס חזק להשפיע על תוכנו . באמצעות השפעה על תוכני החינוך האדם משפיע על עיצובו התרבותי , הלשוני ( באילו שפות ידבר , ( המקצועי ( איזה מקצוע יוכל לרכוש בעתיד ) וכדומה . זכותו של אדם להשפיע על זהותו העצמית , על עתידו ועל עיצוב אישיותו נובעת מזכויותיו החוקתיות לאוטונומיה ולחירות . ההצדקה השנייה להכרה בזכות להשפיע על תוכני החינוך נובעת מהטענה כי החינוך הוא תנאי לשימודה של "תרבות" החיונית כשלעצמה למימוש החירות , הכבוד והזהות העצמית של האדם . בשנים האחרונות אנו עדים לכתיבה ענפה בנושא הזכות לתרבות ובבעיות המיוחדות שהזכות מעוררת . " עם זאת , הדיון בטיבה ובתוכנה של הזכות לתרבות וכן בבעיה של הרב תרבותיות במדינה הדמוקרטית המודרנית הינו רחב ממדים וחורג ממסגרת המאמר . היקף הזכאים לזכות גם זכות זו , בדומה לזכות לקבל חינוך , מעוררת את השאלה בדבר הזכאים לזכות , ובאלה נעסוק כעת . זכות הילד להשפיע ? ל תוכני החינוך : הילד הוא הזכאי העיקרי הנהנה מהזכות לקבל את החינוך , ועל כן הוא מחזיק באינטרס הטבעי להשפיע על תוכני החינוך שהוא מקבל ( וזאת מכוח ההצדקה של האוטונומיה והזכויות לחירות ולכבוד . ( המגמה החדשה של "זכויות , "הילד שעמדנו עליה לעיל , תומכת בזכותו של הילד להשפיע על תוכני החינוך שיקבל . עם זאת , 36 ראו אדרעי , לעיל הערה , 19 בעי : 99 "הזכות לרכישת דעת היא זכות הנוגעת לאוטונומיה של היחיד ; היא נובעת מחופש האמונה והביטוי וקשורה עמו קשר הדוק ... שלילת הזכות הסבילה ללימוד ולחינוך תתפרש כפגיעה חמורה בחירותו של אדם ובכבודו " . 37 ראו אי מרגלית ומ' הלברטל "ליברליזם והזכות לתרבות" רב תרבותיות במרינה דמוקרטית ויהודית > מ' מאוטנר ואח' עורכים , תשנ '' ח ) ; 93 גונטובניק , לעיל הערה . 2 לאחרונה הביע השופט חשין , בדעת יחיד , את דעתו כי המשפט הישראלי אינו מכיר בזכות הקבוצתית של בני מיעוט לשימורה של התרבות , על כך ראו בג"צ 4112 / 99 עדאלה המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נ' עיריית תל אביב-יפו , פ"ד נו , 393 < 5 > בסעיף 49 לפסק דינו של השופט חשין ( להלן : עניין עדאלה . < 38 לקשר בין תרבות ורב תרבותיות לבין חינוך דמוקרטי הוקדש קובץ מאמרים באנגלית בעריכתה של פרופסור יעל תמיר : . State ( Oxford , Y . Tamir ed ., 1995 ) Y . Tamir Democratic Education in a Multicultural כן ראו בקובץ זה : . ( Oxford , Y . Tamir ed ., 1995 ) 127 in Multicultural Democracies" Democratic Education in a Multicultural State C . Wringe "Educational Rights 39 רבץ , לעיל הערה , 1 בע' . 98-97

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר