הזכות לקבל חינוך - מעמדה והיקפה בישראל

עמוד:576

כחלק מהזכות החוקתית של כל אדם לקבל חינוך . זה המצב בפועל במדינות רבות במערב אירופה . בשל הקשיים התקציביים הגדולים הכרוכים במימון השכלה גבוהה לכל , ניתן להגדיר מטרה זו באופן פרוגרסיבי ולהתקדם אליה בהדרגה . זכותן של קבוצות : היבט נוסף של הזכות לקבל חינוך מטעם המדינה הינו התמיכה הניתנת לבתי ספר פרטיים באופן כללי , והתמיכה הניתנת לבתי ספר פרטיים של קבוצות מיעוט באופן ספציפי . הזכות לקבל תמיכה בבתי ספר אלה נובעת מן הזכות של יחידים או של קבוצות להשפיע על תוכני החינוך שיקבלו ילדיהם . זהו פן הכורך יחדיו את הזכות הפוזיטיבית לקבל חינוך עם הזכות הנגטיבית לבחור ולהשפיע על תוכני החינוך . קשר זה נובע מהעובדה שחלקים נרחבים של הזכות להשפיע על תוכני החינוך ( שנעסוק בה בהמשך ) אינם אפקטיביים ללא עזרת המדינה במימושם . כך , למשל , הזכות להקים בתי ספר פרטיים קשה ביותר למימוש ללא סיוע . אזרח בודד או אף קבוצת אזרחים יתקשו כיום להקים בית ספר פרטי מודרני , על כל המשתמע מכך , ללא סיוע מסיבי של המדינה . באופן דומה , גם זכויות בחינוך שהחוק מעניק לקבוצות מיעוט , מטעמים תרבותיים , דתיים , לשוניים או לאומיים , עלולות להיות חסרות משמעות ללא סיוע מצד המדינה . . 2 הזכות להשפיע על תרכני החינוך מהותה של הזכות להשפיע על תוכני החינוך וההצדקות להכרה בה לאחר שעסקנו בזכות לקבל חינוך , נפנה לדון בזכות להשפיע על תוכני החינוך . בשל קיומה של חובת חינוך , הזכאים לקבל חינוך אינם חופשיים לבחור את החינוך באופן חופשי , אם כי יש להם השפעה מסוימת על התכנים של החינוך . הזכות להשפיע על תוכני החינוך יכולה ללבוש פנים אחדות . להלן רשימה לא סגורה של סוגי עניינים שיש להתייחס אליהם : 31 בשל העלויות הגבוהות , קיימות גם מגמות הפוכות של מדינות שבהן יש מעבר ממודל של מימון השכלה גבוהה חינם במימון המדינה למודל של מימון השכלה גבוהה על ידי הפרט או באמצעות הלוואות מדינה . מודל של הלוואות מדינה עשוי להתאים למימון מקצועות כגון משפטים או מקצועות חופשיים אחרים , שבוגריהם צפויים להשתכר היטב . 32 ראו י' תמיר "כרוניקה של כישלון ידוע מראש" החינוך לקראת המאה העשרים ואחת ( ד' חן עורך , תשנ"ה ) , 435-434 , 425 שם עומדת המחברת על הקשר בין עיקרון הרב תרבותיות לבין הצורך של מדינה להגן ולתמוך במוסדות החינוך של קבוצות מיעוט . 33 על חובת החינוך ראו להלן בפרק ב 4 למאמר .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר