הזכות לקבל חינוך - מעמדה והיקפה בישראל

עמוד:575

באינטרס המתמיד של האדם בחינוך ובהכשרה והצורך המתמיד של האדם לעדכן את ידיעותיו ביחס לקצב החיים מצדיקים מתן זכות לקבל חינוך גם לאדם מבוגר . באופן כללי יש להבחין בין שני מצבים עיקריים שבהם הזכאי לקבל את החינוך הינו אדם מבוגר . המצב הראשון נוגע במבוגר שנמנעה ממנו הזכות לקבל חינוך בהיותו ילד . כך למשל , מבוגר שהיה זכאי לקבל חינוך יסודי ותיכוני , אך היה חבוש בבית כלא בשנות נעוריו , והשהות בכלא באותה עת לא אפשרה לו לרכוש השכלה בסיסית . דוגמה נוספת יכולה להתייחס למבוגר שהיגר ממדינה שהחינוך הבסיסי בה לא היה בהישג ידו . במקרה זה מתעוררת השאלה אם הזכות לקבל חינוך אלמנטרי עומדת לאדם מבוגר גם בגיל מתקדם יחסית , או שהיא עומדת לו רק בתקופת הילדות והנערות . נראה כי האינטרס של המבוגר לקבל חינוך אלמנטרי המקנה יכולות בסיסיות לשרוד בחברה המודרנית מקנן בחוזקה , אולי ביתר חוזקה , דווקא אצל אדם מבוגר שמוטלות עליו חובות של קיום והבטחת פרנסה לו ולבני משפחתו . לכן , באופן כללי , הזכות לקבל חינוך אלמנטרי ( יסודי ותיכוני ) עומדת גם לאדם מבוגר , וזאת מקל וחומר . כמובן שבגדר אמירה כללית זו אין לכלול אדם שההזדמנות לרכוש השכלה אלמנטרית ( יסודית ותיכונית ) ניתנה לו , אך הוא סירב לקבלה . מצב זה מעורר שאלות קשות נוספות שלא נעסוק בהן במסגרת זו . מצב שני שבו הזכאי לקבל חינוך הוא אדם מבוגר מתייחם למבוגר ( מעל גיל שמונה עשרה ) שמימש את זכותו לקבל חינוך אלמנטרי ( יסודי ותיכוני , ( והוא מעוניין לקבל מהמדינה חינוך אוניברסיטאי או השכלה גבוהה מסוג אחר ( לרבות רכישת מקצוע שההכשרה אליו חורגת מחינוך תיכוני מקצועי . ( סוגיה זו מתקשרת לשאלת היקפה של הזכות לקבל חינוך מהמדינה . הזכות לקבל חינוך עולה כידוע כסף רב , ובמקומות רבים > גם בישראל ) היא מוגבלת לחינוך יסודי או תיכוני . לאדם בתקופה המודרנית יש אינטרס חזק לקבל השכלה גבוהה , המהווה מפתח עיקרי לשילוב חברתי ורכישת מעמד כלכלי וחברתי . מבוגרים שלא רכשו השכלה גבוהה מתקשים בדרך כלל להשיג משרות מבוקשות ולהגשים את שאיפותיהם בחברה מתוחכמת . עם זאת , ההשכלה הגבוהה עולה ממון רב , ולא כל מדינה יכולה להרשות לעצמה לממן השכלה גבוהה לכלל האוכלוסייה . ייתכן שבשל האינטרס החזק לקבל השכלה גבוהה , לפחות בעולם המערבי המודרני , ראוי להגדיר את ההשכלה הגבוהה 29 על הזכות של מבוגרים לקבל חינוך במשפט הבינלאומי ראו : 30 . Right to Education ( Aldershot , Hants , 1998 ) 179-181 D . Hodgson The Human שאלה בנוגע לוויתור על החינוך מעוררת שאלות סבוכות , ביניהן השאלה הנוגעת בכשירות של ילד לקבל החלטה לוותר על חינוך . כמובן שהזכות לחינוך הינד , בעלת אופי קוגנטי במצבים רבים , באופן שילד , בשל חובת החינוך , אינו יכול לוותר עליה .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר