הזכות לקבל חינוך - מעמדה והיקפה בישראל

עמוד:569

בדיון קצר בהבחנה בין זכויות רגילות לבין זכויות חוקתיות . בהמשך להבחנה זו ייבדק מעמדה של הזכות לקבל חינוך בישראל כזכות רגילה ( להבדיל ממעמדה כזכות חוקתית . ( החל ק החמישי והאחרון עוסק באופן מפורט במעמדה של הזכות לקבל חינוך כזכות חוקתית על חוקית תוך כדי השוואה בין המצוי לרצוי . ב . רקע תיאורטי : מודל עקרוני לדיון בזכות לחינוך בוויכוחים הסובבים את נושא החינוך נשמעים לא אחת טיעונים סותרים מצדדים שונים של המתרס ; כל צד מגייס לעזרתו טענות שעניינן הזכות לחינוך . הסיבה לכך היא שלזכות לחינוך יש פנים רבות . הזכות לחינוך ניתנת לסיווג כזכות אזרחית פוליטית ( זכות מדור ראשון , ( כזכות חברתית ( זכות מדור שני ) וגם כזכות קבוצתית ( זכות מדור שלישי ) . באמנות בינלאומיות וכן בחוקות של מדינות רבות , נושאים שונים הנוגעים בחינוך מעוגנים אומנם תחת הכותרת הכללית של "הזכות לחינוך" , אולם קריאה זהירה של סעיפי החינוך בחוקות ובאמנות מובילה למסקנה כי הזכות לחינוך כוללת שלוש זכויות עיקריות : הזכות לקבל חינוך , הזכות להשפיע על תוכני החינוך והזכות לשוויון בחינוך . זכויות אלה פעמים משלימות 5 זו את זו ופעמים נוגדות זו את זו . לדעתי , כל אחת משלוש הזכויות דורשת התייחסות נפרדת וטיפול פרטני , וכך אנהג במהלך הדברים . אקדיש דיון גם למהותה ולהצדקותיה של " חובת , "החינוך שהיא תופעה קבועה בכל מערכות החינוך המודרניות , וליחס בינה לבין הזכויות השונות בחינוך . 3 לעניין סיווג הזכויות לדורות , ראו י' שני "זכויות כלכליות , חברתיות ותרבותיות במשפט הבינלאומי : איזה שימוש בתי המשפט יכולים הישראליים לעשות בהן , " ? המתפרסם בקובץ זה . 4 לדיון בזכות לחינוך במשפט הבינלאומי , ראו שני , שם ; רבץ , לעיל הערה , 1 בע' . 204-161 לדיון בזכות לחינוך במשפט המשווה ראו רבין , שם , בע' . 288-205 5 ברשימה זו לא אעסוק בהתנגשות בין זכויות החינוך השונות . לדיון פרטני בנושא זה ראו רבין , שם , בע' 6 . 160-147 השימוש בביטוי הכללי '' הזכות לחינוך" יתייחס מעתה ואילך לכלל הזכויות בחינוך המאוגדות תחת הביטוי האמור .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר