הזכות לעבוד כזכות קהילתית ואישית והפוטנציאל החוקתי שלה

עמוד:563

דבר שהפר , או לפחות עשוי להפר , את האיזון ביחסים מול העובדים . " אם תעוגן הזכות לעבוד בחוק יסוד , יכולה לבוא לידי ביטוי , במסגרת התחולה העקיפה , גם ההכרה בזכות האיקיח . לעבוד , דהיינו אותה זכות של הפרט ביחסים מול המעביד . עמדתי לעיל על חשיבותה של זכות זו ועל ההכרה ההולכת וגוברת בה בפסיקת בית הדין הארצי לעבודה . מעמד חוקתי לזכות לעבוד יביא לידי תחולה "רשמית" ומעוגנת של זכות זו ביחסי עובד-מעביד ( גם אם עקיפה . ( יהיה בכך משום איזון לזכות הקניין של המעביד ולחופש החוזים שהוא נהנה ממנו . יהיה בכך גם משום עליית מדרגה בחשיבות המיוחסת לזכות לעבוד בהקשרים שאוזכרו לעיל כמו גם בהקשרים אחרים . לאור האמור בחלק ג לעיל , דומני כי התפתחות כזו הינה רצויה וראויה . המסקנה היא אם כן כי החשיבות העיקרית של עיגון הזכות לעבוד ברמה החוקתית היא דווקא במסגרת המשפט הפרטי . זו המסגרת העיקרית שבה עיגון כזה יכול וצריך להשפיע . עשויה לעלות השאלה אם לא ניתן לתת מעמד חוקתי חזק יותר , הכולל הגנה מעשית , לזכות לעבוד ביחסים מול המעביד . משמעות הדבר הינה למעשה הטלת חובה על המדינה להגן בחקיקה על זכות העובד לעבוד ביחסיו מול המעביד . דומני כי הגנה כזו תרחיק לכת מדי . יש להיזהר מהוצאה מופרזת של הכרעות אל מחוץ לתחום המותר למחוקק , בפרט בהתייחס לקביעת הסדרים במשפט הפרטי . כך , למשל , ההכרעה בשאלה אם יש להגביל פיטורים בחקיקה אם לאו , ובאיזה אופן , היא במסגרת ההכרעות הפוליטיות הנתונות בידי נבחרי הציבור , ויש להשאירה כך . בהקשר זה יש לזכור שגם חוקי המגן עשויים להיתפס כפגיעה בזכות לעבוד , שהרי לפי הגישה הכלכלית הניאו קלסית , אין בהם אלא כדי להגדיל את עלות ההעסקה , ובכך להביא לידי פיטורי העובדים החלשים ביותר . כמובן שגם אם טענה זו קסטנבאום , פ '' ד מו 533 , 464 < 2 > ( השופט ברק ;( ע"א , 6601 / 96 לעיל הערה , 85 בע' 862-861 > פסקה ;( 9 דב"ע נז , 4-44 / לעיל הערה . ( 21 113 לחשש שהועלה בעקבות חקיקת חוקי היסוד בהקשר זה ראו בן ישראל , לעיל הערה . 24 מבחינת המצב בפועל , דוגמה אחת להשפעת חוקי היסוד הינד , שבית הדק הארצי דואה את הפררוגטיבה של המעביד כנובעת מזכות הקניין , ועל כן כבעלת מעמד חוקתי . בשנים האחרונות ניכרת אומנם מגמה להכיר גם בזכויות נגדיות של העובדים , וזכויות אלה זוכות לעיתים בהגנה לא פחותה , אף בהיעדר מעמד חוקתי . אולם לא ניתן לסמוך על מצב זה או לצפות אותו באופן סביר , וראוי שזכויות העובדים יזכו בהגנה ברורה בעלת מעמד מוגדר מראש . 114 ראו למשל מ' פרידמן קפיטליזם וחירות > תשס"ב < . of Law ( New York , 5 th ed ., 1998 ) 361 R . A . Posner Economic Analysis ; 166

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר