הזכות לעבוד כזכות קהילתית ואישית והפוטנציאל החוקתי שלה

עמוד:548

והאמנות הבינלאומיות מתייחסות אליו בדרך כלל . זה גם המובן שאליו , כך ניתן להניח , מתייחסת הצעת חוק יסוד : זכויות חברתיות , אף שהיא מנוסחת כזכות אישית לכאורה . מטרתי בשלב זה היא אך להבהיר כי הזכות לעבוד ( כלפי המדינה , ( כאשר היא קיימת , אינה זכות אישית , בדומה לחופש הביטוי או זכות הקניין למשל , ואף אין היא דומה לזכויות קיבוציות או קבוצתיות . המינוח "זכות קהילתית" לא בא אלא כדי להדגיש שוני זה . אכן , ככל שקיימת זכות איקיח . ביחסים מול המדינה , התפיסה המשתקפת מהאמנות הבינלאומיות הינה שאין מדובר בזכות ריאלית לעבודה , אלא ב"זכות חלופית" בלבד , הבאה לידי ביטוי בהגנה כזו או אחרת בתקופת אבטלה . אולם זכות כזו מקבילה לזכות לתנאי מחיה מינימליים > או נובעת ממנה , ( או שהיא באה במסגרת זכות לביטחון סוציאלי , ואין לה למעשה כל קשר ישיר לזכות לענזד . האומנם אין אפשרות סבירה להכיר בזכות אישית לעבודה ביחסים מול המדינה ? ברמה המושגית אין קושי מיוחד בהכרה בזכות כזו . כפי שחופש הביטוי מחייב את המדינה לאפשר לכל אדם להתבטא באופן פרטני , אם הוא חפץ בכך , והזכות לבריאות מחייבת את המדינה - לפחות כך ניתן לטעון - לדאוג לבריאותו של כל אדם בנפרד , ולא רק לבריאות הציבור באופן כללי , כך גם אין מניעה עקרונית להכיר בזכות אישית של כל אדם שהחברה ( המדינה ) תדאג לו לעבודה . משמעות הדבר אינה כי בהיעדר תעסוקה מלאה תיחשב המדינה בהכרח אשמה בהפרת המונית של זכויות , שכן הזכות לעבוד , ככל זכות , אינה מוחלטת . ברמה העקרונית ניתן לחייב את המדינה לעשות כל מאמץ לדאוג לעבודה לכל אחד ואחת , וכל מקרה של אבטלה שלא מרצון יהיה חייב בהצדקה . אולם ברמה המעשית , במציאות של כ 10 ° / 0 אבטלה , אין זה סביר או אפשרי לדרוש מהמדינה להצדיק כל מקרה של אבטלה בהצדקה פרטנית . סביר יותר , אם בכלל , לדרוש הצדקות כלליות לרמת האבטלה במשק , כלומר לדרוש מהמדינה להראות כי עשתה ככל יכולתה כדי להגביר את התעסוקה באופן כללי , ולאו דווקא כדי לדאוג לעבודה לאדם מסוים . אכן , ביחסים בין הפרט והמדינה , שמהווים את הפורום הרגיל והמקובל לשיח זכויות , המשמעות הסבירה היחידה מבחינה מעשית לזכות לעבוד הינה המשמעות הקהילתית . בכך , כמדומני , הזכות לעבוד שונה מזכויות אחרות הנחשבות , "חברתיות" כגון הזכות לבריאות , הזכות לחינוך או הזכות לדיור . לזכויות כאלה יש "גרעין" שלגביו ניתן בהחלט לדבר על זכות אישית כלפי המדינה , ורק ב"מעטפת" הן זכויות קהילתיות , דוגמת הזכות 65 ראו למשל סעיף 1 ל , { supra note 8 ) European Social Charter ( 1989 ) המפרט במסגרת הזכות לעבוד את שלוש החובות הנזכרות לעיל ( יצירת מקומות עבודה , הכשרה , שירות תעסוקה ) וכן את חופש בחירת העיסוק . וראו לעיל הערה 66 . 34 בן ישראל , לעיל הערה , 23 בעי . 215

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר