בריאות בישראל: בין זכות למצרך

עמוד:500

אחרות , לא נקבע בסיס לעדכון עלותו של ד , םל בהיבט זה , ושאלת העדכון של עלות הסל נותרה פתוחה מדי שנה למקח וממכר תקציבי . ניתן להעיר כי התמקדותו של בג"צ בסוגיית שיקול הדעת המנהלי , במיוחד בעתירה השלישית , מחטיאה את העובדה שהעתירה נוגעת בהיבטים מרכזיים של הזכות לבריאות ( עובדה שלא נעלמה מעיני בג"צ כפי שעולה מפסק הדין בעתירה הראשונה . ( מאחר שבפסק דינו בעתירה הראשונה שב השופט חשין והדגיש עד כמה אין העדכון של עלות סל הבריאות לאור מדד יוקר הבריאות מספק , ועד כמה חשובה לאור זה הוראת סעיף ) 9 ב , < 3 >< ניתן לתהות מדוע , כאשר הגיע הנושא שוב לפתחו של בג '' צ ואחרי שתוקנו הפגמים הריוניים , נעלם / נאלם כמעט מפסק הדין בעתירה השלישית כל השיח המהותי על הזכות לבריאות , ונשאר על כן המצב שבו מימון הסל תלוי בתקציב השנתי שנקבע מדי שנה בשנה . המילים הרמות של בג"צ על הזכות , שהופיעו בפםק הדין בעתירה הראשונה והיתרגמו לסעד פרוצדורלי בלבד , נעלמו בפסק הדין בעתירה השלישית , שבו נמנע בג"צ מלהיכנס בעובי הקורה , ונתן פסק דין קצר בהרבה , פורמליסטי בעיקרו , מבלי שיסביר מדוע הוא דוחה את הטענה שהחלטת השרים לדחות את המלצותיה של מועצת הבריאות אינה סבירה . דווקא בפסק הדין שבו בחר להכריע בדרך פרוצדורלית בחר השופט חשין לדבר גבוהה על הזכויות שבנידון . לעומת זאת , בפסק הדין לאחר תיקון הפגמים הריוניים , שבו נפתח הפתח לבחינה מהותית של החלטת השרים - כפי שנרמז בפסק הדין הראשון כי יהיה מן הראוי לעשות אחרי בחינת השלב הפרוצדורלי - עבר בית המשפט לשיח פורמלי וקצר . הסוגיות שנידונו בפסקי דין אלה נוגעות בעדכונה של עלות הסל . עם זאת , דחייתן משליכה לא רק על הבעיה של מימון הסל הקיים ההולך ומתייקר , אלא גם על האפשרות למצוא מימון להרחבת הסל ועדכונו . בהקשר זה נותרנו עם המנגנון שנוצר לאחר החוק ולמן . 1998 זה מנגנון המשאיר לשרים שיקול דעת רחב להתחשב או לא להתחשב בהמלצות הוועדה לעדכון סל הבריאות . שני גורמים שלובים יכריעו לגבי הכנסת תרופות וטכנולוגיות חדשות : התקציב שיעמידו הממשלה והכנסת לרשות הוועדה והמלצות הוועדה > אם יאומצו על ידי שר הבריאות , שיפעיל לגביהן את סעיף > 8 ב < לחוק . ( מנגנון קבלת החלטות שלוב זה הוא המנגנון העיקרי להכרעה בשאלה מה ייכלל במסגרת סל הבריאות . הדעות לגבי המנגנון חלוקות . יש המצביעים על כך שמדובר בתהליך מסודר , מובנה ומאוזן , שכולל פרסום קול קורא להגשת בקשות להכללת טכנולוגיות חדשות וסריקה של תרופות שיש לשקול את הוספתן לסל , הערכת נתונים על ידי צוות מקצועי וכן קביעת סדרי עדיפויות וקבלת החלטות על ידי ועדה ציבורית . סדרי העדיפויות נקבעים על סמך תהליך של הערכת טכנולוגיות , הכולל ביצוע הערכה קלינית , אפידמיולוגית וכלכלית , תוך התחשבות בשיקולים אתיים , חברתיים , חוקיים ופוליטיים . אשר על כן מדובר במנגנון שמביא

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר