בריאות בישראל: בין זכות למצרך

עמוד:490

מכון ברוקדייל מעידים , אכן מוטל נטל לא מידתי על משקי בית עניים . מדובר אם כן בשינויים הפוגעים בנגישות השווה לשירותי הבריאות . השינויים גם הופכים את שירותי הבריאות לבלתי נגישים לכל מבחינה כלכלית , בניגוד להתחייבויות המינימום המצויות בגרעין הזכות . יתר על כן , בכל הנוגע בתיקונים שנעשו בחוק לאחר חקיקתו , מדובר בצעדים רטרוגרםיביים שננקטים ביחס לזכות לבריאות . כזכור , לפי ההערה הכללית , אם נעשים צעדים רטרוגרסיביים , על המדינה מוטל הנטל להוכיח שהם נעשו לאחר שקילה זהירה של כל האפשרויות , וכי הם מוצדקים . מעבר לכך , בהערה נקבע כי ביטול או השעיה של חקיקה שהינה חיונית להנאה מהזכות לבריאות , או אימוץ חקיקה או מדיניות שאינם עולים בבירור בקנה אחד עם התחייבויות משפטיות קודמות שמקורן במשפט הפנימי או הבינלאומי , יהוו הפרה של הזכות לבריאות . יש איפוא לראות את התיקונים לחוק שנידונו בהקשר זה כהפרת הזכות לבריאות . הדבר נכון הן לגבי התיקונים שהחילו את תשלומי ההשתתפות העצמית והן לגבי התיקון שביטל את הפטורים לזכאים להבטחת הכנסה . יש לציין כי במסקנות שפרסמה הוועדה לזכויות חברתיות וכלכליות של האו"ם לגבי דו"ח ישראל על יישום האמנה לזכויות חברתיות וכלכליות בישראל , התייחסה הוועדה לשינויים בחוק ההסדרים משנת , 1998 והביעה דעה שהם פוגעים בשוויון בנגישות לזכות 137 לבריאות . 8 מכוח זה ניתן לטעון לבטלות משפטית של הטלת תשלומי ההשתתפות העצמית . " 137 הוועדה קבעה בסעיף 30 למסקנותיה : . Committee of Economic , Social and Cultural Rights : Israel , 4 / 12 / 98 ) equitable health-care system . " ( E / C . 12 / 1 / Add . 27 Concluding Observations of the provision does not conform to the Government ' s avowed commitment to an that the Knesset sets a cap on such taxes , the Committee is concerned that this services needed , thereby increasing inequality in health care . In spite of assurances tax ; a periodic health tax links the amount of tax required to the amount of health Arrangements Law imposes payments for medical services in addition to the health universality and equality set out in the National Health Insurance Law . The recently adopted Arrangements Law has the effect of eroding the principles of "The Committee notes with concern that the 138 הפסיקה הרלוונטית ישירות לנושא מעטר , ביותר עד היום . בדב"ע נז 7-1 / ליס - קופת חולים כללית , פד"ע לב , 477 עסק בית הרין בתשלום של 60 ש '' וו שנדרשה התובעת לשלם כאשר פנתה בשבת למוקד רפואי מיוחד . בית הדין דחה את התביעה לנוכח העובדה שהמר"מ , שבו קיבלה התובעת את הטיפול , הוא חלק מ"שירות , "לילה שעל פי סעיף 3 לתוספת השנייה , מותר לקופת חולים לגבות עליו תשלום . בית הדין קבע כי לשון החוק ברורה , ואין חובה

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר