מודל לדוגמה של הזכות לתנאי קיום נאותים

עמוד:412

הפרה של חובות המדינה לפי האמנה בדבר זכויות חברתיות יכולה להתרחש במעשה או במחדל . ועדת האו"ם לאמנה בדבר זכויות חברתיות מספקת דוגמות רבות לכך : מעשים " , מעשה חקיקה או תוכנית מנהלית המבטלים זכויות קיימות , השוללים זכויות מקבוצות או פרטים או שיש בהם הפליה אסורה ( למעט העדפה מתקנת ;( אמצעים רטרוגרסיביים ; הפסקת תהליך של התקדמות הדרגתית למימוש זכות ( למעט במקרה של כוח עליון ;( מחדלים : הימנעות מתיקון חקיקה או תוכנית מנהלית הסותרים את הוראות האמנה ; הימנעות מאכיפה של חקיקה או תוכנית ליישום זכות מוגנת ; הימנעות מהתערבות רגולטיבית למניעת פגיעות של פרטים בזכויות המוגנות ; הימנעות מניצול כל המשאבים הלאומיים הזמינים לטובת קיום חובות המדינה לפי האמנה ; הימנעות מניטור ( monitoring ) בתחום יישומן של הוראות האמנה ( לרבות פיתוח סמנים וכלים סטטיסטיים מתאימים ;( דחיית פעולה שביצועה מחויב באופן מיידי . על אף הניסיון להגדיר את חובות המדינה , נותר תחום שבו מושאר במכוון ש ק 1 ל-דעת רחב לגבי בחירת האמצעים . ראינו שהיעד הוא הבטחת דיור נאות . יש ממשלה שתעדיף להקים מאגר של דיור ציבורי להבטחת קורת גג לנזקקים ; אחרת תבחר בהפניית הפרט לשוק ומתן סיוע בשכר דירה או אפילו חלוקת שוברי זכות . ( vouchers ) שתי הדרכים כשרות . חופש הפעולה חיוני לאופי האוניוורסלי של הזכות . דגם של זכות אוניוורסלית חייב להתאים לממשל קפיטליסטי , סוציאליסטי או מעורב . התבוננות אמפירית מלמדת כי הצלחות כמו גם כשלונות נרשמו עד כה במדינות שונות - בעלות מבנה פוליטי ריכוזי או מבוזר , בעלות מבנה כלכלי של שוק חופשי או לא , בעלות מכוונויות מדיניות מסוגים שונים . חופש הפעולה המושאר למדינה במישור הבינלאומי יכול להיות מתורגם בדגם שלנו לשיקול דעת של הממשלה במישור הפנימי . אף שהעיקר הוא התוצאה , יש טעם למנות סוגים של אמצעים אפשריים להגיע אליה : אמצעי הגנה על הפרט מפני פגיעה של הזולת , יהיה זה פרט , תאגיד או רשות של המדינה . עוני קיצוני יכול להיגרם על ידי הפרעה להנאה מרכוש או ממשאבי טבע , על ידי עושק או ניצול של חולשה כלכלית . הדינים המגינים על הצרכן מפני מונופולים , האיסור הפלילי על סחיטה , ניצול ועושק , כללי המשפט הפרטי בדבר גזל , עושק והיעדר תום לב , כללי הגנת הדייר , הגבלות מן היושר בעניין פינוי דירת מגורים , דיני 28 הנחיות מאסטריכט , לעיל הערה , 2 פסקות 14 ו . reports since 1989 1992 Report of Special Rapporteur , supra note 15 . Also see preceding yearly 29 . 15

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר