מודל לדוגמה של הזכות לתנאי קיום נאותים

עמוד:410

לסייע להורים ולאחרים האחראים לילד לממש זכות זו , ויספקו במקרה הצורך עזרה חומרית ותוכניות סיוע , במיוחד באשר לתזונה , ביגוד ודיור " . איסור ההפליה במשפט הבינלאומי מתפתח כבר שנים רבות מעבר לאיסור ההפליה הקלסי . מושג נפוץ בהקשר זה הוא מניעת "הדרה חברתית" . ( social exclusion ) לענייננו , הדבר בא לידי ביטוי באופן שבו הזכות לתנאי קיום נאותים מעוגנת בצ'רטר האירופי בדבר זכויות היסוד משנת . 2000 מעניין במיוחד סעיף : ( 3 ) 34 " על מנת להיאבק בהדרה החברתית ובעוני , האיחוד מכיר בזכות לעזרה סוציאלית ולסיוע ומכבד אותה בדיור על מנת להבטיח קיום נאות לכל מי שבמחסור , בהתאם לכללים של משפט הקהילה ולדינים והנהגים הלאומיים " . ( תרגום שלי - מ' ( 'א ברוח זו המשפט הבינלאומי ממקד את תשומת הלב במה שמכונה "קבוצות פגיעות" jpVn . ( vulnerable groups ) ידועות ומוכרות בכל חברה . מיעוט אתני או לאומי מקופח תמיד כמעט בהשוואה לרוב , ולפרטים המשתייכים לו נשקף בדרך כלל סיכון של פגיעה בזכויותיהם הבסיסיות . כך גם נשים בכלל ונשים חד הוריות בפרט , ילדים , תושבי שכונות עוני ואזורי מצוקה זמנית ( עקב אסון ) או קבועה , ועוד . אולם קבוצות פגיעות אחרות בולטות פחות לעין , ונדרש מאמץ לאיתורן . זה שנים מספר מתפתחת מודעות למעמדה הפגיע של קבוצת האנשים בעלי מוגבלות . איסור ההפליה מחייב לפתח כלים לאיתור קבוצות פגיעות נשכחות . אזכיר בהקשר זה את האינדקסים לפיתוח אנושי ולעוני שהאו"ם מפתח ואת חשיבותם , שהצבעתי עליה קודם . זה כלי שיש להיעזר בו לשם איתור קבוצות מופלות לרעה , ביניהן אנשים בעלי מוגבלות . איסור ההפליה מתפרש כיום באופן רחב . אין מסתפקים עוד באיסור סביל . נדרשת פעולה אקטיבית לתיקון ההפליה . תוכניות להעדפה מתקנת , למשל , נתפסות ככלי הכרחי לקידום זכויות האדם בהקשר זה . בעצם , הסעיפים בדבר איסור ההפליה שבאמנות הבינלאומיות מהווים עיגון לעקרון של שוויון ההזדמנויות המהותי . Fundamental Rights of the European Union , 18 Dec . 2000 , 2000 OJ ( C 364 ) European Social Charter , 18 June 1961 , art . 5 , 529 U . N . T . S 89 Charter of 24 ( להלן : הצ'רטר האירופי with Disabilities A / 57 / 357 , 27 August 2002 Convention on Protection and Promotion of the Rights and Dignity of Persons Report of the ad hoc Committee on a Comprehensive and Integral International 25 . (

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר